Hard werken zit de Belg in het bloed. Stress, te drukke planning, nek- of rugklachten, een samenwerking die niet zo goed loopt? Wij zijn geen neuters en zetten door. Als iemand vraagt hoe het op het werk gaat, klinkt het antwoord steevast "druk-druk" en "ça va”. En dat is niet altijd positief voor ons welzijn.

De voorbije vier jaar steeg het aantal Belgen met een burn-out of een depressie elk jaar met ongeveer tien procent. 1 op de 3 werknemers geeft aan dat ze regelmatig of zelfs constant stress ervaren. Bovendien heeft stress niet alleen een negatieve invloed op het mentale welzijn van werknemers, het is ook nadelig voor de werkgever.

Drag

Meer welzijn op de werkvloer

De FOD Sociale Zekerheid vroeg ons daarom een brede sensibiliseringcampagne te ontwikkelen. Daarbij waren er verschillende doelstellingen: de bespreekbaarheid van het thema verhogen en gedragsverandering stimuleren door kennis op te krikken en handvaten aan te reiken. Hierbij mikten we op verschillende doelgroepen: naast werknemers en werkgevers wilden we ook zelfstandigen, leidinggevenden, sociale partners en welzijnsexperts bereiken.

Afspraak met jezelf

We kozen voor een aanpak in drie waves. Tijdens de eerste wave in november en december 2021 lanceerden we de campagne met de koepelboodschap "Maak een afspraak met jezelf". Door gebruik te maken van cliché-uitspraken zoals "druk-druk" en "ça va" trokken we de aandacht van onze doelgroepen om ze daarna naar een campagnewebsite te sturen. Hier vonden ze naast tips en tools ook een reeks afspraken die ze konden maken voor meer welzijn op de werkvloer.

De werknemersdoelgroep wisten we efficiënt te bereiken met radiospots in Vlaanderen en Wallonië, een uitgebreide online campagne én een online persconferentie met Hanne Decoutere als presentatrice en boeiende call-ins van vier ministers, twee experts en twee influencers.

Voor de werkgevers kozen we in de eerste wave voor een gerichte radiocampagne en een specifiek online luik via LinkedIn, Admoove en Google Search.

Wave 2

Van februari tot april 2022 volgde de tweede wave, met radio en online om de werknemers te bereiken. Artsen ontvingen een op maat gemaakte mailing die hen opriep om de boodschap mee uit te dragen. De werkgevers spraken we aan met een advertentie in dertien Vlaamse en Waalse werkgeversmagazines, en een online campagne waarbij we Linkedin en Admoove deze keer uitbreidden met Facebook, Instagram en Programmatic Display.

Deze waves vulden we aan met always-on storytelling op social media, opvallende bestickering op enkele Brusselse overheidsgebouwen in juni én een volledige aflevering rond mentaal welzijn op het werk binnen de bestaande podcast Onbespreekbaar in oktober (met een bereik van 345K luisteraars).

Dat we met deze campagne een relevant topic aanhaalden én onze doelstellingen wisten te halen, bewijzen de cijfers. We telden 48 artikels in de pers en maar liefst 33.100 bezoekers op de website. Daar werden meer dan 7.000 afspraken gemaakt en 12.800 zelftest gestart. Na het zien van de campagne verklaarde 50% van de werknemers dat ze actie hebben ondernomen om het welzijn op hun werk te verbeteren. Bij de werkgevers ging het het zelfs om 80%. Een meer dan "ça va” resultaat.

Audio URL
Audio URL

Het PauzePraatje

Tijdens de derde wave lanceerden we de podcastreeks Het PauzePraatje / La Pause où On Cause. Hanne Decoutere sprak hierin, zowel in het Frans als in het Nederlands, met experts, bekende Belgen en werkgevers: Lode Godderis, Noémi Panizieri, Dagny Ros, Laila Zaoui, Elke Van Roy en France Thils.

In de drie afleveringen getuigden onze gasten openhartig over mentale stress en hoe zwaar dat kan doorwegen. Ze gingen dieper in op de drie fases (voorkomen, herkennen en herstellen), gaven tips & tricks om mentaal welzijn op het werk te verbeteren en keken hoe organisaties en de overheid hieraan kunnen bijdragen.

Samen met onze podcaststudio That Sound stonden we in voor de volledige ontwikkeling van de podcastreeks. We schreven de scripts, zochten de juiste gasten en verzorgden de opnames. Om de betrokkenheid te vergroten, deelden we Het PauzePraatje niet alleen op de campagnewebsite, maar ook op platformen zoals Spotify, SoundCloud en Apple Podcasts. Dankzij deze gespreide distributie en doelgerichte advertenties op sociale media wisten we een divers publiek te bereiken.

 

Drag

Going beyond together 
starts here.