Creativiteit is een sleutelfactor in marketing en communicatie. Het gaat niet alleen over geniale ideeën of campagneconcepten, maar even goed om het vinden van unieke perspectieven, insights en innovatieve manieren om te communiceren. Ook in employer marketing is creativiteit essentieel om talent te bereiken, aan te trekken en te behouden.

Creativiteit

Creativiteit: het gouden ei. Creatief zijn is vooral binnen bepaalde krijtlijnen oplossingen bedenken waar niemand eerder aan dacht. Iets nieuws. Verfrissend. Du jamais vu. Creativiteit zorgt haast altijd voor positieve impact, zodat je als merk het verschil maakt ten opzichte van je competitors.

Creatief zijn is voor ons niet ad hoc ‘eens gek doen’ of ‘out of the box’ denken. Creativiteit zit in ons DNA. Het helpt merken om op te vallen op een overvolle (arbeids)markt en zich te onderscheiden van concurrerende werkgevers.

Het doel van creativiteit? Nieuwe invalshoeken vinden, grenzen verleggen en inspelen op de behoeften en verwachtingen van potentiële kandidaten op een (letterlijk) onvergetelijke manier.

Onderscheidend

In een markt waarin iedereen roept, blijft het zaak om positief op te vallen. Met onze creativiteit kunnen werkgevers een unieke positionering innemen en hun werkgeversmerk op een opvallende manier presenteren. Creatieve content maakt een blijvende indruk bij potentiële kandidaten.

Emotionele connectie

Creativiteit zorgt ook voor een emotionele connectie tussen werkgevers en (potentiële) medewerkers. Met slimme invalshoeken kunnen organisaties demonstreren hoe hun bedrijfscultuur, waarden en missie overeenstemmen met de ambitie en waarden van potentiële kandidaten. Dit helpt om betrokkenheid op te bouwen en talent aan te trekken dat zich verbonden voelt met de werkgever.

Innovatie en vernieuwing

Creativiteit voedt innovatie en vernieuwing in employer marketing. Dankzij creatieve denkwijzen en benaderingen kunnen werkgevers nieuwe ideeën genereren en traditionele wervingsmethodes overstijgen. Het stelt hen in staat om nieuwe kanalen te verkennen - zoals socialmediatoepassingen, influencers en opkomende technologieën - om talent aan te trekken en te engageren op manieren die voorheen misschien niet mogelijk waren. De tijd dat jobadvertenties ruimschoots volstonden ligt al even achter ons. Een uitgekiende media- en ideeënmix is nu dé nagel waar we op slaan. 

Kiezen is niet verliezen

Gedurfde keuzes maken is van cruciaal belang, maar het vergt ook een goed begrip van de doelgroep. Zo kan je de juiste strategische beslissingen nemen over positionering, doelgroepsegmentatie en communicatiekanalen. Door te durven kiezen, richten organisaties zich op de juiste talenten en brengen ze hun boodschap effectiever over. En kiezen, dat doen we graag met jou.

Valkuilen

Creativiteit is niet alom zaligmakend. Er zijn ook valkuilen waar organisaties zich bewust van moeten zijn. Creativiteit moet altijd relevant zijn voor de doelgroep, jouw werkveld en in dienst van de boodschap die moet worden overgebracht. Het is belangrijk om creativiteit in lijn te houden met de bedrijfscultuur en het imago. En natuurlijk moet de boodschap duidelijk en begrijpelijk zijn voor potentiële kandidaten. Creativiteit werkt altijd vóór je merk, nooit tegen. 

  • Gadgets: Dacht je dat FOD Financiën uitblonk in grijs zijn? Het tegendeel is waar, zoals deze uitstekende relativerende knipoog bewijst: de stofFOD. Yep, ook dat is FOD Financiën.
  • Influencers: Als je ‘doordacht’ en ‘slim’ meeneemt in je campagne, gebeuren de mooiste (en meest opvallende) dingen. Zoals fenomeen Bockie de Repper, die zijn accountant meeneemt naar sterrenrestaurants, op zoek naar verloren btw-bonnetjes. Om maar te zeggen: het beroep van accountant is allesbehalve doordeweeks. Hier kan je de uitgebreide case bekijken.
  • Fotografie: Projectontwikkelaar Matexi is maar al te trotse partner van het Belgian Olympic Team. De Olympische waarden stroken volledig met hun EVP. Daarom legden we de lat een flink eind hoger dan statische portretten, en namen we de olympiërs mee naar grote Matexi-projecten, waarin zij hun discipline vol overgave demonstreerden.
  • Budget: Ook voor lokale organisaties met overeenkomstige middelen kan je het verschil maken op vlak van creativiteit. Zo schreven we met De Betermakers een onderscheidend en relevant wervingsverhaal waarmee Sanico als kleinschalig familiebedrijf kan opboksen tegen de grote farmanamen en kleppers in de buurt. Mét resultaat.

Gamification: Interactieve spelementen gebruiken om medewerkers of kandidaten te engageren? We konden er extra aandacht, interesse en interacties mee scoren bij potentiële buschauffeurs. Bekijk de volledige case.

Technologie: Met de combinatie van LinkedIn Sales Navigator, sponsored content, een externe CRM en een zorgvuldig samengestelde profielenlijst trokken we met Digipolis naar IT'ers, een van de zwaarste battlegrounds van de war for talent. Met succes!

Creativiteit: het is een sterk onderscheidende factor en een krachtig instrument in employer marketing en branding. Het vergt keuzes. Keuzes die je concurrent niet durft maken. Daarmee maken wij het verschil. Steeds op lange termijn, want de euforie van onenightstands is altijd van korte duur.

Als je creativiteit juist inzet kan je van elk employer marketing traject een succesverhaal maken. Creativiteit zorgt niet alleen voor winst op vlak van bereik, aandacht en herkenbaarheid, maar maakt ook een diepere connectie én levert betere resultaten op.

Sandra Vandoren, Partner & Director Employer marketing

We doen nooit zomaar ‘iets creatief’. Dat werkt contraproductief. Er is geen passe-partoutformule voor creativiteit. Integendeel. We starten steeds van een blanco canvas, met slechts één doel: succesvol zijn, opvallen en positief het verschil maken.

Bart Klerckx, Partner & Creative director

Samen rond de tafel?

Met jarenlange ervaring in recruitment, employer marketing en employer branding op onze teller, zitten we graag met jou aan tafel om ook jouw merk succesvol en relevant te maken in de war for talent. Stuur een mailtje naar sandra.vandoren [at] rca.be (sandra[dot]vandoren[at]rca[dot]be )en wij zitten met veel plezier eens samen.

Samen verder gaan 
begint hier.