Consumenten willen authentieke en herkenbare content. Contentcreators zijn dan ook niet meer weg te denken in je merkstrategie. Ter opfrissing: 40% van de Belgen die influencers en contentcreators volgen zoekt informatie op over het merk. 28% doet zelfs een aankoop. Maar hoe kom je tot een succesvolle samenwerking met een contentcreator? En hoe creëer je de ideale balans tussen wat jij wil zien als merk en de creatieve vrijheid van de influencer? 

Bepaal je doelgroep en boodschap

Zoals bij elke strategie start je met de vraag: waar zit mijn doelgroep op te wachten? Waar willen ze meer over weten? Wat maakt hen betrokken bij het onderwerp? Nadat je je boodschap, doelgroep en doelstelling bepaald hebt, kan je beginnen aan het selectieproces. 

Staar je daarbij niet blind op cijfers en ga er ook niet vanuit dat enkel contentcreators en influencers in dezelfde sector als jou een goede match zijn. Fashion past bij fashion, maar kan bijvoorbeeld ook samengaan met interieur.

Combineer grote namen met kleine creators

Gelukkig hoef je niet per se te kiezen tussen ofwel goede cijfers ofwel de juiste sector. Zo kan je een beroep doen op een contentcreator met een groot bereik om het gezicht te worden van je campagne en daarnaast een groep micro-influencers inschakelen voor de nodige conversie en traffic binnen bepaalde niche-doelgroepen.


Dove is hier al jarenlang een koploper in. Met een community van meer dan 300 creators slagen ze er telkens opnieuw in om body positivity in de spotlight te zetten. Eerder werkten ze ook al samen met Lennie. Deze geanimeerde influencer in de vorm van een bubbel met een lief stemmetje zingt over zelfvertrouwen en positiviteit. Ook hiermee slaagt Dove erin om authentieke en geloofwaardige content te brengen.

Geef ruimte aan ieders expertise

Een succesvolle samenwerking gaat over expertises samenbrengen, liefst in een vroeg stadium. Als je campagne al helemaal gevormd is, en je dus al beslist hebt hoe je de contentcreator wil betrekken, is dat vaak nefast voor de resultaten. De kans is dan groot dat de samenwerking eindigt met frustraties aan beide kanten. 

Jij hebt kennis over je product, de contentcreator over het onderwerp en de leefwereld van de doelgroep. Jullie doel is hetzelfde: authenticiteit, impact en betrokkenheid. Breng jullie ideeën dus samen en kom zo tot een actieplan. Werk je bijvoorbeeld al even samen met (een) ambassadeur(s)? Betrek die dan zeker bij de lancering van een nieuw product voor een frisse blik en extra inzichten. 

Voor de lancering van de Brabantia Refresh & Steam collectie, werkten we bijvoorbeeld nauw samen met onze ambassadrice Valerie, oprichtster van het kledingmerk Elle & Rapha. We brachten onze kennis en ideeën samen om zo een unieke beleving te creëren voor de nieuwe collectie.

Sleep

Maak goede afspraken en laat het los

Voor dit soort cocreatie moet je een gezonde balans vinden tussen wat jij als merk wil vertellen en de creatieve vrijheid van de contentcreator. Maak daarom duidelijke afspraken over wat kan en niet kan en over hoe je als merk de content erna mag inzetten. 

Maar laat het daarna los. Je koopt namelijk geen advertentieruimte. Je werkt samen met een mens, een contentcreator met een eigen identiteit en visie. Vertrouw er dan ook op dat die je boodschap op de juiste manier zal overbrengen naar de doelgroep. Als alle puzzelstukjes in elkaar vallen, volgen de resultaten vanzelf. 

Samen verder gaan 
begint hier.