De kans is groot dat je digitale strategie er morgen anders moet uitzien dan vandaag om optimale resultaten te blijven behalen. Doelgroepen, doelstellingen en media veranderen namelijk snel. Het is dus belangrijk om je strategie regelmatig kritisch onder de loep te nemen. Dat is dan ook precies wat we doen met onze digitale audit.

Audit op basis van doelstellingen

We starten vanuit je doelstellingen. Die formuleren we op meerdere niveaus, bijvoorbeeld met de OKR-methode (Objectives & Key Results). Daarbij bepalen we een hoger doel (of objective), dat we proberen te realiseren via verschillende KPI’s (of key results). Een voorbeeld: de objective is om je sales te verhogen. Daar werken we aan op basis van 3 key results: je merkbekendheid vergroten, een hogere product consideration en meer nieuwe klanten. Op deze manier dragen alle acties en aanpassingen die we later doorvoeren in ons plan van aanpak altijd bij aan je doelstellingen.

Nadat we de doelen bepaald hebben, analyseren we je volledige digitale strategie. Beginnen doen we met je technische opbouw en tooling. Denk daarbij aan websitetracking, een websiteanalyse, data en dashboarding en je tools voor marketing-, e-mail- en CRM-automation. Daarna volgen je owned media, zoals je website, sociale media, contentmarketing en SEO, en je paid media, zoals je huidige advertentiekanalen. Tot slot checken we hoe je belangrijkste concurrenten scoren op deze punten

Gefaseerd plan van aanpak

Op basis van de audit maken we een plan van aanpak met 3 fases: streamline, upgrade en transform. In de eerste fase zetten we de tools op en configureren we de data die nodig zijn om ons plan op te starten en op te volgen. In de tweede fase maken we een basisactivatieplan om verder op te bouwen in de volgende fase. Deze basis kan zowel owned als paid media omvatten: optimalisatie van je SEO, website en sociale media, een planning voor je e-mail- en marketingautomation, always-on paid media (bv. Google Search) …

In de derde en laatste fase versterken we het activatieplan. Zo kunnen we zoeken naar partnerships met influencers, nieuwe advertentiekanalen testen, je website uitbreiden of extra tools inzetten (bv. een geavanceerde e-mail- of CRM-tool). Elke test ondergaat een grondige evaluatie. Aan de hand van de resultaten kunnen we dan actie ondernemen en het plan bijsturen.

Sterk werk voor Maasmechelen Village

Eerder maakte Maasmechelen Village al gebruik van onze digitale audit. Dit leidde tot een complete herziening van hun campagnetargeting en van hun campagnestructuur en -aanpak in Google, Meta en Programmatic, met focus op een vereenvoudigde structuur voor topprestaties. Daarnaast ontwikkelden we een full-funnelaanpak gericht op conversies (Village Member worden en de Village bezoeken) en zorgden we, samen met het marketingteam van Maasmechelen Village, voor maximale alignering tussen de marketingcommunicatie (zoals e-mails en social posts) en de campagnes in paid media.

Bovendien bekeken we elk kwartaal samen de budgetverdeling in functie van de businessprioriteiten, marketingplanning, campagneprestaties en de juiste mediamix. Dankzij die strategische en flexibele samenwerking en frequente communicatie konden we na 7 maanden mooie resultaten voorleggen: in vergelijking met het jaar ervoor waren de CPM (cost per mille) en de CPA (cost per action) gedaald met respectievelijk 25% en 30%, terwijl de CTR (click-through rate) was gestegen met 100%.

Interesse in onze digitale audit?

We starten altijd met een intakemeeting om toegang te krijgen tot de nodige tools en accounts en om input te verzamelen rond je doelstellingen en de huidige status van je digitale strategie. Daarna volgt de audit. Als die klaar is, zitten we opnieuw samen om de audit en het plan van aanpak te overlopen. We definiëren dan concrete acties en zetten die op een tijdslijn. We spreken ook een werkwijze af waar iedereen zich in kan vinden. Benieuwd naar wat onze digitale audit voor jou kan betekenen? 

Voor deze audit kan je ook een beroep doen op de kmo-portefeuille.

Samen verder gaan 
begint hier.