IT-profielen zijn zeer gewild op de arbeidsmarkt. Digipolis, de IT-partner van Stad Antwerpen, wilde hen lokken met een jobevent. De uitdaging voor onze consultants: hoe krijgen we straffe IT’ers naar een offline jobdag? 

LinkedIn als leading platform

Het budget was beperkt, de doelgroep duur. Dat betekent dat je keuze moet maken. We gingen daarom voluit voor LinkedIn als enige platform, vanuit een focus op kwalitatieve data en om het budget niet te sterk te verwateren. Maar klassieke ads op LinkedIn in deze hevige war for talent ... They wouldn't do the job.

Samen met Digipolis lijstten we de meest interessante profielen op, op basis van onder meer functietitel, werkgever, regio en aantal jaren in de huidige job. Doel: hen gericht en persoonlijk uitnodigen voor de jobdag.

Geautomatiseerd en slim

Om dat te doen vertaalden we sales best practices naar een HR-context.: we combineerden LinkedIn Sales Navigator – een krachtige social selling tool – met een externe CRM. 

Hieraan koppelden we onze profielenlijst, zodat we connectieverzoeken geautomatiseerd konden uitsturen. Elk verzoek bevatte een persoonlijke boodschap en uitnodiging om naar het jobevent te komen. Als je meer info wou, moest je enkel het verzoek accepteren. Daarna ontving je een follow-upbericht dat linkte naar een landingpage met info en inschrijfmogelijkheden.

De volledige flow werd beheerd vanuit het LinkedIn-profiel van de HR-verantwoordelijke van Digipolis. Dat zorgde voor een echte 1-to-1 ervaring en versterkt op lange termijn ook het netwerk van de HR-verantwoordelijke.

Aanvullend creërden we LinkedIn sponsored content voor dezelfde doelgroep. Hiermee triggerden we hen nog voor ze gecontacteerd werden via de CRM-campagne.

Welkom aan boord

De resultaten verrastten: gedurende de campagneperiode van 4 weken werden ongeveer 750 connectieverzoeken verstuurd, maar liefst 35% daarvan werd geaccepteerd. Goed voor ongeveer 200 follow-upberichten, waarvan 14% werd beantwoord.

Ook over de opkomst voor het jobevent was Digipolis zeer tevreden. Een derde van de deelnemers had de geautomatiseerde berichtenflow via LinkedIn volledig doorlopen. Vijf van hen kregen uiteindelijk een jobvoorstel van Digipolis. Twee IT'ers ging hierop in.

Twee ingevulde vacatures op een van de zwaarste battlegrounds van de war for talent, met een beperkt budget. Dat zijn straffe resultaten.   

Samen verder gaan 
begint hier.