Vaak zorgen eerste dates voor goede verhalen. Memorabel, boeiend en verrassend. Exact het soort verhaal dat je wil vertellen in een tekst of presentatie. Om aan straffe storytelling te doen, moet je je dus eigenlijk gewoon voorstellen dat je op een eerste date gaat.

De kennismaking

Niets zo ongemakkelijk als een blind date. Gelukkig zijn er Instagram en Facebook en heb je aan een naam al genoeg om meer te weten te komen over je date. Ook als je een verhaal wil vertellen, weet je best wie je voor je hebt. Schrijf je een tekst? Definieer dan eerst je doelpubliek. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen? Moet je een presentatie geven? Onderzoek dan de mensen voor wie je dat zal doen en speel in op jullie raakvlakken.

De eerste indruk

Daar zit je dan met je date. En natuurlijk wil je een goede eerste indruk maken. Daarom vertel je meteen het belangrijkste over jezelf. Dat wat jou onderscheidt van al die andere profielen op Tinder. In een tekst of presentatie is dat niet anders. Overlaad mensen niet met al je kennis, maar blijf bij het essentiële. Maak kort en bondig duidelijk wat je te bieden hebt (de bekende 'what's in it for me'). En vergeet niet dat een beeld soms meer zegt dan 1000 woorden.

Het voorgerecht

Het ijs is gebroken. Je date is niet halsoverkop weggelopen. Maar nu moet je die natuurlijk wel aan tafel houden. Hetzelfde geldt voor je lezer of luisteraar. Hoe hou je die geboeid tot het einde van je tekst of presentatie? Door te verrassen. Met contrasten tussen woord en beeld, clichés met een onverwachte twist of een toekomstschets die de nieuwsgierigheid prikkelt.

Het hoofdgerecht

Intussen is de date halfweg. Na de eerste oppervlakkige gesprekken is het nu tijd voor het echte werk: de klik opbouwen. Ook in teksten en presentaties is dat van groot belang. 'Make people care.' Zorg ervoor dat ze zich betrokken voelen bij je verhaal. En durf gerust open te zijn: een persoonlijke anekdote vergroot namelijk die betrokkenheid.

Het dessert

De klik is er. Het gaat goed. Je hebt nu nog 1 tiramisu de tijd om je date te overtuigen dat jij de juiste match bent. En dat zonder jezelf al te hard te bestoefen. Om je verhaal op een geloofwaardige manier te brengen, kan je iemand anders voor je laten spreken. Laat een testimonial je uitspraken kracht bijzetten. Of gebruik de wijze woorden van een bekend persoon of andere merken in je portfolio die relevant zijn voor je verhaal.

Het afscheid

Bij het afscheid heb je maar 1 doel: een tweede date versieren. Ofwel door zelf een activiteit voor te stellen, ofwel door de bal in het kamp van de ander te leggen. Dezelfde techniek werkt in verhalen. Ofwel bouw je je verhaal op rond een specifiek object (dat je dan ook gebruikt bij je presentatie), ofwel spreek je de verbeeldingskracht van je lezer of luisteraar aan om een scène te schetsen.

The end?

Zo, de date is voorbij. Je wandelt terug naar huis. En daar is hij dan plots. Die perfecte openingszin waar je daarstraks niet op kon komen, maar nu wel, omdat je je date beter kent. Bij een verhaal is dat hetzelfde. De perfecte titel voor je tekst of opener voor je presentatie vind je meestal pas nadat die af is en je de inhoud kent. Staar je er dus niet blind op in het begin. En is het toch te laat? Dan kan je die perfecte openingszin altijd gebruiken bij de volgende date. 

Samen verder gaan 
begint hier.