Hoe boks je als lokaal farmaceutisch familiebedrijf op tegen de grote farmanamen en kleppers in de buurt? En dat terwijl de profielen die je zoekt sowieso knelpuntberoepen zijn? We gaven de employer marketing van Sanico een stevige opkikker.

Cijfers bewijzen het: een doordachte aanpak met een duidelijke positionering, relevant werkgeversverhaal en communicatie op maat van je doelgroep scoort altijd opmerkelijk beter. Met dat inzicht gingen we tijdens een workshop met de directie, team hr en enkele werknemers op zoek naar waarin Sanico uitblinkt als werkgever. 

Het kleinschalige familiebedrijf uit Turnhout maakt en verpakt geneesmiddelen en voedingssupplementen voor grote farmabedrijven. Medewerkers dragen dus bij tot een gezondere samenleving. Tegelijk loven ze de fijne werksfeer, de werkzekerheid, de afwisseling en de aantrekkelijke verloning. Logisch dat de anciënniteit bij Sanico zo hoog oploopt.

Klinkt allemaal mooi, maar ... 

Niemand hoorde al dat goede nieuws. Tijd om dat aan te pakken. We brachten eerst onze doelgroepen in kaart. Wie zijn ze? Welke verwachtingen hebben ze van een werkgever en hun job? Welke drijfveren overhalen hen om voor Sanico te kiezen?

Met onze doelgroepen, hun drijfveren en het aanbod helder geschetst schreven we een onderscheidend en relevant wervingsverhaal om de naamsbekendheid van Sanico te versterken en hen te positioneren als de beste werkgever van de regio. Enter de Betermakers. Dit vertaalden we in herkenbaar campagnemateriaal voor diverse dragers. Gevolg? Een stevige eerste indruk, bezieling en emotionele connectie.

Tijdens onze workshop leerden we ook dat de candidate experience via de corporate website beter kon. We maakten een aantrekkelijke Betermakers-campagnesite met overtuigende vacatureteksten en een vloeiend sollicitatieproces.

Deze nieuwe jobsite stelde ons bovendien in staat om de nodige analytics te voorzien voor betere tracking, remarketing en rapportage mét oorsprong van bezoekers en sollicitanten.

Tijd voor de lancering

We lanceerden de Betermakers-werkgeverscampagne tijdens het personeelsfeest ter gelegenheid van Sanico’s negentigste verjaardag. Met onder meer ’Wij Zijn Betermakers’-beachflags en -displays presenteerden we het nieuwe werkgeversmerk van Sanico. Gadgets zoals de ’Ik Ben Een Betermaker’-drinkbussen werden gretig onthaald.

Van intern naar extern

Na de geslaagde lancering bij de medewerkers volgde de externe campagne. Ons campagnemateriaal zetten we doelgericht in op bereik, informeren en overtuigen.

Een duidelijke, herkenbare en onderscheidende boodschap via Facebook, Instagram en Performance Max verhoogde de naamsbekendheid van Sanico en overhaalde kandidaten om te solliciteren. Indeed en Google-advertising zetten we in voor actieve werkzoekenden. Voor lokale visibiliteit kozen we voor out-of-home kanalen. Dankzij de gecombineerde statistieken van de verschillende digitale media en de jobsite konden we de campagne continu bijsturen waar nodig.

Betere resultaten?

Met de interne lancering bevestigden we de eigen medewerkers in hun keuze voor Sanico, wakkerden we hun trots aan en maakten we het hen makkelijk om een ambassadeursrol op te nemen. De externe campagne versterkte de naamsbekendheid én het werkgeversmerk van Sanico. Dankzij onze A/B-testen leerden we ook welke functietitels het best scoorden.

En het aantal sollicitaties? Dat verveelvoudigde in vergelijking met de vorige jaren. Dankzij onze gecombineerde data hadden we daarbij niet alleen zicht op de kost per bereik, view en klik, maar ook per kandidaat (cost per applicant) … per medium. Handig om volgende keer een nog betere campagne te maken, toch?

Samen verder gaan 
begint hier.