Ouders met jonge kinderen hebben heel wat ballen in de lucht te houden. Joelende kinderen, een hectisch huishouden, een drukke job ... Geen wonder dat het soms even teveel wordt. Daarom vroeg Kind en Gezin ons om een sensibiliseringscampagne te ontwikkelen die ouders ondersteunt in deze stressmomenten.

Sleep

Dat deden we door bij ouders én iedereen die met jonge kinderen in aanraking komt een reflex te installeren: de 4-4-4 ademhalingsmanier. Die is perfect om jezelf tot rust te brengen als de stress even hoog oploopt.

Om mensen de 4-4-4 ademhalingsmanier aan te leren, lanceerden we samen met Kind en Gezin een liedje. Daarvoor schreven we de lyrics, waarna niemand minder dan Kapitein Winokio de tekst op muziek zette en het als zijn nieuwe single uitbracht.

In "Doe de 4-4-4" illustreert Kapitein Winokio in een stevige vaart én met hoog meezinggehalte een scala aan herkenbare stresssituaties, terwijl hij in het refrein de 4-4-4 ademhalingsmanier uitlegt. En da's simpel: adem 4 seconden in, hou je adem dan 4 seconden vast en adem dan 4 seconden uit. Heb je "Doe de 4-4-4" al gehoord? 

Een echte oorwurm!

Een showcase voor de pers trapte de campagne af. Kapitein Winokio bracht in het Huis van het Kind in Vilvoorde zijn nieuwste liedje voor het eerst live, waarna experten van onder andere UGent, KULeuven en Opgroeien dieper ingingen op de oorzaken en gevolgen van opvoedstress.

Uiteraard pushten we de single gelijktijdig ook naar de Vlaamse media. Met resultaat: de campagne werd opgepikt door onder meer Radio 1 en heel wat krantenredacties, terwijl VRT Laat het topic behandelde samen met kinder- en jeugdpsychiater Dr. Binu Singh.

Na dit startschot werd de campagne breed uitgerold. Het liedje kan je beluisteren op Spotify, terwijl je de videoclip die we samen met Kapitein Winokio maakten kan bewonderen op YouTube én op de campagnewebsite. Meezingen toegestaan!

Op de campagnewebsite die we samen met Opgroeien ontwikkelden vond je naast de videoclip onder andere handige tips over hoe je best omspringt met opvoedstress. Om mensen naar de site te leiden ontwikkelden we een online campagne voor Facebook, Instagram en Admoove. Daarbij mikten we via geotargeting op mensen rond de consultatiebureaus van Kind en Gezin. Ook hier speelden we Kapitein Winokio optimaal uit, met snippets uit de videoclip, statische ads en een persoonlijke videoboodschap. Na de lanceringsperiode krijg je in het always-on luik concrete tips en tricks tegen opvoedstress.

 

Verder werd de campagne compleet gemaakt met:

  • Een e-mailing vanuit Kind en Gezin naar ouders en professionals
  • Een SEA-campagne
  • Vrolijke 4-4-4 affiches in de consultatiebureaus van Kind en Gezin, de Huizen van het Kind, de Vertrouwenscentra Kindermishandeling en de CAW's
  • Een redactioneel artikel en een advertentie via de kanalen van Kind en Gezin
  • Een infopakket voor stakeholders waarmee ze de campagne mee konden uitdragen

Las je helemaal tot dit eind?
Niets dat je aandacht heeft ondermijnd?
Zing dan luid maar ook verfijnd:
Doe de 4-4-4!

Sleep

Director: Olav Verhoeven
Studio Regie: Virtual Production Studio Facilities 

Samen verder gaan 
begint hier.