Schijnt de zon? Dan moet je smeren! Die wijsheid wilde Euromelanoma, dat informatie over de preventie, vroegtijdige diagnose en behandeling van huidkanker promoot en deelt, jongeren op het hart drukken. Het risico op huidkanker is namelijk 18% hoger bij patiënten die voor hun 18de ernstig verbrand raken. Onze taak was dus duidelijk: informeren, sensibiliseren en gedragsverandering stimuleren. 

Beginnen deden we met een onderzoek naar de kennis over huidkanker, in samenwerking met Indiville. Daaruit bleek dat 1 op de 3 Belgen bang is om huidkanker te ontwikkelen, maar tegelijk slechts 13% voldoende zonnecrème smeert. Bovendien weet maar 16% van de Belgen waarop ze moeten letten als ze hun huid controleren.

 

De dermatologen creëerden samen met striptekenaar Mario Boon een strip, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Die leert jongeren meer over huidkanker, hoe ze hun huid moeten controleren en hoe ze zichzelf kunnen beschermen. Fun fact: intussen is de strip al vertaald in 3 talen. Daarnaast werkten we nog content uit voor op sociale media, zoals TikTokvideo’s met dermatologen, en schakelden we verschillende influencers in.

Sleep

Als kick-off van de campagne organiseerden we een persconferentie in het Stripmuseum in Brussel. Hier maakten we de cijfers van het onderzoek gekend en stelden we het stripverhaal voor aan het grote publiek. De campagne resulteerde in artikels, interviews en reportages, samen goed voor een bereik van meer dan 36 miljoen mensen en een pr-waarde van 8.000.000 euro. Verder verzamelden de influencers meer dan 46.000 views en bereikten we bijna 900.000 mensen met onze socialmediacontent. Conclusie? De campagne liep gesmeerd.

Samen verder gaan 
begint hier.