Als fabrikant van terrastegels, klinkers en tuinafwerking werkt Marlux rechtstreeks met zijn afnemers: verdelers en plaatsers. Sterke b2b-relaties zijn dus essentieel, maar tegelijk willen ze eindconsumenten inspireren om werk te maken van hun tuin. Daarom vroegen ze ons om een activatie te ontwikkelen die consumenten doet dromen van een make-over van hun tuin.

Wedstrijd met topprijzen

We bedachten de Mooiste Tuin van Vlaanderen: een wedstrijd waarbij je kans maakte op een gepersonaliseerd tuinplan ter waarde van € 2.000 én Marlux-producten ter waarde van € 5.000. Een mooi budget om van een vervallen tuin een droomplek te maken.

Met een opvallend voor-en-na-campagnebeeld toonden we hoe je je tuin kan transformeren met Marlux. Voor het knappe na-beeld hadden we meer dan genoeg materiaal van Marlux. Maar een beeld van de oorspronkelijke staat van de tuin ontbrak.

With a little help from AI

Voor het eerste beeld schakelden we daarom AI-tools in. Stable Diffusion, in combinatie met de Controlnet-extensie, was de perfecte tool voor deze opdracht. We manipuleerden een bestaande foto van een mooie tuin tot een beeld dat heel dicht aanleunt bij de realiteit, maar toch de sombere en verwaarloosde sfeer uitstraalt die we zochten.

Dubbele win

Om deel te nemen aan de wedstrijd moest je een foto insturen van je tuin of terras. We kozen daarbij voor een dubbel wedstrijdmechanisme: naast een jurywinnaar was er ook een publiekswinnaar. Door stemmen te ronselen konden deelnemers hun kans om te winnen vergroten en konden wij de zichtbaarheid van de wedstrijd op sociale media maximaliseren.

Ons doel was om 1.000 inzendingen te halen. We zetten daarom een socialmediacampagne op die in een eerste fase opriep om deel te nemen aan de wedstrijd en verder in de funnel mensen inspireerde met ideeën rond tuinaanleg.

Overdonderend succes

Na 3 dagen stond de teller al op 300 deelnames en na 2 weken overschreden we ons doel: 1.300 inzendingen. Tijd dus om de socialmediacampagne bij te sturen. We haalden de wedstrijdcommunicatie uit de mix en focusten op inspirerende ads. En de winnaars? Dat waren de tuinen van de families Scherrens uit Kalken en Hendrix uit Dilsen-Stokkem.

Van Vlaanderen naar België

Na een succesvolle eerste editie besloten we de wedstrijd te herhalen en zelfs uit te breiden tot de Mooiste Tuin van België. Deze keer ligt de nadruk op duurzaamheid. We willen namelijk allemaal duurzamer leven, maar vergeten vaak dat onze (voor)tuin daar ook een belangrijke rol bij kan spelen. 

Ecologische bestrating

Daarom kunnen deelnemers nu een ecologische make-over winnen, met Marlux-producten ter waarde van € 5.000 en een plan voor de aanleg. De winnaars krijgen daarbij de keuze uit tal van waterdoorlatende klinkers en tegels. Die zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook makkelijk te combineren met andere producten van Marlux. Op deze manier zetten we zowel de duurzame focus van Marlux als hun status als aanbieder van totaaloplossingen in de kijker.

Recipe for success

Voor de campagne werkten we opnieuw een voor-beeld uit met AI, deze keer van een voortuin die opgeknapt is met ecologische bestrating. We kozen ook weer voor een dubbel wedstrijdmechanisme met een jury- en een publiekswinnaar om de impact van de socialmediacampagne te vergroten. 

Ander werk voor Marlux

Samen verder gaan 
begint hier.