Vlamingen maken zich meer zorgen over hun financiën dan over hun gezondheid. Toch is maar een derde er bewust mee bezig. Bank de Kremer, een nieuwe bank in de schoot van Bank J.Van Breda & C°, wil hier verandering in brengen. De ontwikkeling en lancering van Bank de Kremer? Die namen wij voor onze rekening.

De filosofie van Bank de Kremer? Pas als je weet wat er is, weet je wat kan.

Daarom zorgen ze via een app voor het nodige inzicht in je middelen. Om van daaruit je financiële mogelijkheden te ontdekken. Met hun app richten ze zich op een breed publiek tussen 38 en 58 jaar, dat hulp wil om meer uit zijn vermogensbeheer te halen.

Onze opdracht? Deze nieuwe bank lanceren op een complexe markt. Eentje met veel grote spelers, maar ook met niche- en techbanken. Een markt die vaak weinig vertrouwen krijgt van de consument, mede door de nasleep van de bankencrisis.

Naamsbekendheid creëren, het vertrouwen winnen en de app lanceren: that was the job. En we waren ambitieus: voor de app mikten we op 20.000 downloads in jaar één.

Een naam met geschiedenis

Cartograaf Mercator bracht de wereld in kaart, Bank de Kremer je vermogen. We hinten hiermee naar de traditie achter Bank de Kremer. Dankzij haar zusterbanken heeft deze nieuwe bank immers een geschiedenis van meer dan 100 jaar. Het branddesign moest dan ook perfect passen bij dat van de zusterbanken.

Het recept voor de campagne

De campagne om Bank de Kremer in de markt te zetten? Die kreeg vorm in de keuken. Letterlijk. Ingrediënten bieden een overzicht én inspiratie om een lekker gerecht te maken. Voor je vermogen is dat niet anders. Overzicht biedt inzicht. Zo maak je de juiste financiële keuzes. In de tv-spot spoelden we terug van een afgewerkt gerecht naar de ingrediënten om dat duidelijk te maken.

Steeds meer inzicht in customer journey

‘Je houdt je hele leven bij op je smartphone, maar niet je financiën.’ Om dat nog tastbaarder te maken, bedachten we de Strava Hack. Professioneel wielrenner Jan Bakelants kreeg de opdracht om records op Strava te verbreken. En dat sloeg aan: op één week hadden meer dan 123.000 mensen de Strava Hack op Facebook gezien.

We bouwden de bekendheid dus verder uit, maar focusten ook meer en meer op de app. Zo identificeerden we vier soorten gebruikers op basis van data uit de app. Met die inzichten werkten we onze customer journeys bij.

 

Sleep

Meer dan 20.000 downloads

De resultaten van al dat werk? Na het eerste jaar bedroeg de geholpen bekendheid 28%. Bij de doelgroep zelfs 40%. Voor de app telden we maar liefst 27.000 downloads en 12.000 gebruikers. En of we Bank de Kremer op de kaart gezet hebben.

Samen verder gaan 
begint hier.