TikTok kondigde zopas Out of Phone aan. Een netwerk van advertentieplaatsingen dat verder gaat dan het klassieke audiencenetwerk dat elk sociaal medium heeft. Waar het audiencenetwerk zich meestal beperkt tot een groot netwerk van aangesloten websites, gaat het bij Out of Phone over digitale schermen. Digitale OOH (out-of-home) inkopen kan vanaf nu rechtstreeks in TikTok, op ‘inventory’ van regieën (voorlopig vooral in de VS). Binnenkort zal je dus TikTok Ads zien op schermen in dOOH. Denk aan bars, luchthavens, winkels … 

Out of Phone komt eraan, al zal het aanbod in België in eerste instantie beperkt zijn. Zo biedt partner Adomni momenteel een tiental schermen aan in België. De locaties gaan van Harley-Davidson West-Vlaanderen (ja, de motordealer) tot de WeWork-locaties in Brussel. Daar komt bij dat TikTok niet de enige partij is die hier op inzet. Ook netwerken als Azerion laten ons toe om dOOH binnen rechtstreeks te plannen en boeken vanuit een online omgeving. 
 

Byebye, mediabureau?

Om de zoveel tijd worden mediabureaus overbodig. Toch zien wij als media- en performancebureau de aanvragen stijgen. De meerwaarde van onze service ligt namelijk niet in het boeken van media, maar in gericht advies geven. Zorgen voor de juiste synergie tussen media en voor inzichten na campagnes. Om zo weer betere keuzes te maken.

Eén optie meer voor de klant om rechtstreeks te boeken verandert dat niet. Zeker niet als die optie vooral aanvullend is op bestaande OOH-oplossingen. Hoewel de combinatie van sociale media en dOOH een revolutie is in medialand, is het trouwens helemaal niet nieuw dat klanten of kleinere agencies direct bij een regie boeken. 

 

Is Out of Phone interessant?

Op dit moment is er weinig gekend over de targetingmogelijkheden, terwijl die net bepalend gaan zijn. Klassieke digitale sociodemografische targeting, zoals leeftijd en locatie, laat zich namelijk niet 1-op-1 vertalen naar OOH. 

De kans bestaat dat Out of Phone zich deels gaat gedragen zoals Google Performance Max of een audiencenetwerk. Veel vertoningen, op heel veel locaties en schermen, met veel verspilling als je een kleinere doelgroep wil bereiken. Focus op volume.

En dat is net wat niet werkt voor de meeste van onze klanten. Ze zijn geen Samsung die de nieuwste Galaxy Z Flip voorstellen en hard roepen in OOH. Ze hebben het meeste baat bij gericht gekozen schermen en een combinatie van netwerken. Die mix van digitale en klassieke OOH en de expertise om die mix samen te stellen zitten niet in een TikTok Advertising Manager. 

Out of Phone is dus een spannende evolutie, zeker omdat andere digitale netwerken met argusogen gaan volgen en kopiëren. Maar gelukkig zijn er ook nog altijd media- en performancebureaus om je te adviseren.

Zin om dieper te graven? 

Onze performancemarketeers staan klaar om al je vragen te beantwoorden.

Daarnaast vind je het volledige persbericht in de TikTok Newsroom en kan je een eerste indruk van ‘type inventory’ krijgen via de kaart van Adomni

Samen verder gaan 
begint hier.