Elke dag duikt er wel ergens een nieuwe trend op. Consumenten worden veeleisender. Technologieën evolueren razendsnel. En of het in onze branche hard gaat. Om sterk te staan, heb je 2 zaken nodig: bakken ervaring en tonnen vernieuwing. Ofwel: nieuwe en huidige generaties die de handen in elkaar slaan. De instroom en opleiding van vers talent zijn hierbij cruciaal. Voor ons dé reden om volop in te zetten op de synergie tussen ons bureau en het onderwijs.

Win-win

Om de toekomst van communicatie mee vorm te geven, hebben we verschillende partnerships met het onderwijs. Zo geven we elk jaar gastlessen aan universiteiten en hogescholen. Onder meer UCLL, PXL, VUB, Universiteit Antwerpen, KU Leuven, Odisee en Syntra kloppen hiervoor bij ons aan.  

Voor een aantal vakken gaan we zelfs nog verder. Zo geven we voor onder andere branding en digitale transformatie het volledige vak. We zien dit als een win-win voor alle partijen. Door studenten de kans te bieden om te leren van hands-on professionals bouwen we aan een sterke communicatie-community. Bovendien slaan we op die manier de brug tussen theorie en praktijk, om zo samen nieuwe horizonten te verkennen.

"Voor onze studenten is het een verrijking dat we het perspectief van een bureau in de opleiding brengen: van kwalitatieve (gast)lessen over uitdagende stages tot scherpe juryleden voor onze projectvakken. Ook zorgt deze samenwerking voor een waardevol klankbord voor de opleiding zelf. Waar willen we staan over 3 à 5 jaar? Welke marketingtrends zijn blijvers en moeten in de opleiding aan bod komen? Kortom, een korte lijn naar een gerenommeerd marcombureau is een enorme meerwaarde voor ons", zo zegt Maarten Thiry, Opleidingshoofd marketing bij Hogeschool PXL.

Het echte werk

Sinds 2021 hebben we ook enkele fijne samenwerkingen waarbij we studenten uit verschillende opleidingen aan het werk zetten. Ze krijgen van ons een echte klantenbriefing voor merken zoals BelOrta en Wibra. Daar gaan ze dan een paar weken intensief mee aan de slag. 

We begeleiden hen doorheen het hele project en geven feedback. Uiteindelijk presenteren ze hun werk aan de jury én de klant. Tijdens het project mogen ze ook bij ons op kantoor werken. Zo leren ze meteen alle ins en outs van een marketing- en communicatiebureau: van de brainstorms tot de babbels aan de koffiemachine.

Samenwerken aan een campagne die helemaal juist zit én de opdrachtgever doet watertanden: het is een beleving die je alleen in een reallife context kan meegeven. Dit zijn de momenten in een opleiding waar studenten de stiel leren, het vuur wordt aangewakkerd en talent komt bovendrijven.

Wouter Buntinx, Lector marketing bij Hogeschool PXL 

Van aula naar werkvloer

Ook de samenwerking met jong talent op de werkvloer is een absolute verrijking, zowel persoonlijk als professioneel. Daarom verwelkomen we elk semester meerdere stagiairs om ervaring op te doen in de bureauwereld. 
En je mag gerust zijn: dat gaat een stuk verder dan koffiezetten. Met een gevarieerd takenpakket en een actieve betrokkenheid in teams krijgen ze de kans om echt mee te draaien. Daarnaast bouwen ze waardevolle relaties op met collega's en klanten, die ze meenemen in hun verdere carrière. 

Een aantal van onze stagiairs keren later ook weer terug …

“Mijn stage bij RCA is nu al 10 jaar geleden. De sfeer die er hing, de collega’s – van wie er nog altijd verschillende hier zijn – en de leuke afwisseling tussen projecten, bleven me bij. En kijk, na mijn eerste job bij Tectum Group ben ik met plezier teruggekeerd. Ik werk nu al 4 jaar bij RCA in de newsroom.” 

Kirsten Van de Werf - Senior consultant Newsroom

“Na een succesvolle stage bij RCA wilde ik mezelf verder ontdekken. Ik besliste daarom om een extra studie te volgen en daarna verder van huis te gaan werken. Ik deed heel wat nieuwe ervaringen op, maar overal miste ik het gevoel dat ik wel had als stagiair bij RCA. Ik ben dan ook met veel plezier teruggekeerd!”
 
Piet Verbanck - Account manager

 

 

“Als student is er geen betere leerschool dan een stage. De praktijk is toch altijd anders dan de theorie. Door in verschillende teams te werken kon ik uitvissen wat ik echt wilde. Een paar jaar na mijn stage kreeg ik een telefoontje: of ik het zag zitten om aan boord te komen. Vandaag maak ik al meer dan 2 jaar deel uit van RCA!”

Rachel Genot - Account executive

“Mijn stage bij RCA is me absoluut bijgebleven. De sfeer en het werk waren super. Maar vooral mijn stagebegeleidster, Caroline, maakte alles net iets leuker. Meegaan naar focusgesprekken, wandelen tijdens de lunch ... Ik wist toen al dat ik later wilde solliciteren bij een agency. Een gastcollege van Jente tijdens mijn masterjaar heeft dat gevoel alleen maar bevestigd. Na mijn studies heb ik dan ook niet lang getwijfeld om spontaan te solliciteren bij RCA. Met succes!”



Ulrica Fox - Account executive

“In 2016 startte ik als stagiaire junior communication advisor bij RCA. Het werd me al snel duidelijk dat ik hier enorm veel ging leren dankzij mijn lieve collega’s. Ik voelde me echt thuis in mijn team en iedereen nam de tijd om me helemaal in te werken. Na mijn stage kreeg ik het aanbod om te blijven en ging ik meteen aan de slag als community manager. Ik kreeg kansen om te groeien en een tweetal jaar later rolde ik in de functie van social media consultant. Daarna wilde ik me verdiepen in de wondere wereld van digital performance. En zo geschiedde. Ondertussen ben ik al bijna 5 jaar performance consultant in team digital. En nog steeds voel ik dat ik de ruimte krijg om te groeien, bij te leren en steeds beter te worden in mijn job.”

Sasha Cruysbergs - Consultant digital

“Ik liep stage bij RCA in 2009. Tot vandaag kan ik mijn stagebegeleider een collega noemen (shout out to Yannick) en werk ik voor klanten voor wie ik tijdens mijn stage persopvolging deed. Ontzettend straf in onze sector. Tijdens mijn stage in de newsroom leerde ik wat werken in een bureau echt betekent. Om dan 3 jaar later terug te komen en mee te bouwen aan de digitale en mediapoot is one hell of a ride geweest. Van junior tot partner, van intrapreneurschap tot ondernemerschap, van kansen krijgen en nemen tot hopelijk nog meer kansen aan anderen geven. Mijn gastcolleges zijn daar voor mij een kleine stap in: de volgende generatie een blik achter de schermen én goesting geven om ook mee aan het RCA-verhaal te schrijven.”

Jente Joris - Director digital & media

Samen verder gaan 
begint hier.