Non-redenen om een (goeie) naam te vermoorden

Het voorbije jaar bedachten we met de RCA brandstudio een resem nieuwe bedrijfsnamen — de ene al beter dan de andere. Opvallend: het gemak waarmee vandaag — nochtans beloftevolle — namen vroegtijdig worden geaborteerd. En lang niet altijd terecht, in onze ogen. 

Ooit een naam voor de kleinste(n) moeten zoeken? 
Dan weet je het: niet eenvoudig. 

Het is vaak een oefening in ‘EN-EN'. 

EN het moet passen bij de achternaam. 
EN het moet origineel zijn. 
EN oma moet het kunnen uitspreken. 
En ga zo maar door. 

Ook het vinden van een bedrijfsnaam is geen ‘walk in the park’. 

Factoren genoeg. 

Heeft het de juiste vibe? 
Vertelt het ons verhaal? 
Past het bij onze waarden? 
Is het anders dan de concurrentie? 

Stuk voor stuk prima parameters, met zeer valabele redenen. 

Toch komt het alsmaar vaker voor dat een goede naam té vroeg de nek wordt omgewrongen — en niet altijd om de juiste redenen. 

#1: De domeinnaam is bezet

Tesla moest het 10 jaar met TeslaMotors.com doen voor ze tesla.com in handen kreeg. 

Dropbox startte met getdropbox.com omdat Dropbox.com bezet was. 

En zelfs Facebook moest het lang met TheFacebook.com doen. 

Deze voorbeelden tonen aan dat je je naamgeving nooit door een url moet laten leiden — al kan een .com of .be wel een pluspunt zijn. 

Er zijn altijd creatieve manieren om dit te omzeilen. Denk aan een ‘we are XX' voor de naam. 

Nog een argument waarom je niet per se de url in handen moet hebben? De meesten mensen zoeken vandaag gewoon via Google in plaats van een volledige url in te tikken. 

#2: De naam is al geregistreerd

In het proces van merkcreatie is het cruciaal om een naam te registreren. 

Dat is niet alleen een aanbeveling, maar een essentiële stap om toekomstig juridisch gedoe te voorkomen. 

Het is echter mogelijk dat een naam, hoewel geregistreerd, toch bruikbaar is in verschillende sectoren zonder verwarring te zaaien – denk bijvoorbeeld aan een restaurant en een technologiebedrijf die dezelfde naam delen. 

En dan zijn er nog de (vele) gevallen die een merknaam gebruiken zonder als merk geregistreerd te zijn. 

Voordat je ervan uitgaat dat een naam niet beschikbaar is, kan je best een snelle online check doen. Wil je 100% zeker zijn? Wij helpen je graag met dit proces.

#3: De baas voelt de naam niet

Cru gezegd: Spijtig voor de baas. 

We bedenken de naam niet om de baas te pleasen — al is dat wel meegenomen. Wel willen we de juiste klanten aantrekken. 

Natuurlijk moet iedereen het potentieel aanvoelen van de nieuwe naam. Óók de baas. 

Dé vraag die je je moet stellen? Zou de nieuwe naam zich op termijn kunnen nestelen in de hoofden en harten van klanten? 

Het is dus zeker niet altijd ‘love at first sight’ voor iedereen. 

Maar soms gelukkig wel, zoals voor GLOWI en VIAS. 

#4: De naam is te veel zus en te weinig zo

Meestal stellen we nieuwe namen voor zonder visuele stijl. 

De redenen zijn simpel: zo blijven alle opties open. De klant kan dan zélf een beeld vormen én is er nog ruimte om alles in balans te brengen. 

Een voorbeeld. 

Klinkt de naam te zacht, zoals bij SAAMO? Dan gaan we krachtige elementen toevoegen aan de visuele stijl. 

Mist er wat edge in de naam? Dan kan er in de vormgeving gerust nog een hoekje af. 

Het vinden van de juiste balans tussen woord en beeld is essentieel. 

Conclusie

Namen zoeken: ‘t blijft een van de grootste uitdagingen in ons vak. 

Het is zoeken. Graven. Vloeken. De regels breken en opnieuw beginnen. En ChatGPT? Die bakt er voorlopig helemaal niks van. 

Wil je dus een naam die verrast, verleidt en connecteert met je doelgroep? Kom je niet verder dan de usual suspects?

Wij komen graag eens pingpongen. 

Samen verder gaan 
begint hier.