Op 19 maart vond het E-recruitment Congress plaats in het Muziekgebouw in Amsterdam. Het thema van dit jaar? ‘The Digital Shift: recruitment in an AI-driven world’. Sprekers uit alle hoeken van de hr-sector deelden hun visie op hoe AI het rekruteringsproces zal veranderen in de komende jaren. We zetten de belangrijkste inzichten van de dag op een rijtje.

1. Bewaak de menselijke factor

De komst van AI heeft een grote impact op zowel de efficiëntie als de kwaliteit van je rekrutering. Maar alleen als je rekruteerders ermee kunnen werken. Zorg er dus voor dat ze zich bijscholen. Want vergis je niet: AI alleen is niet voldoende om kandidaten aan te trekken. De menselijke factor blijft bepalend om waardevolle contacten te leggen. Sterke sociale en communicatieve vaardigheden en de mogelijkheid om creatief en kritisch te denken worden dus de belangrijkste skills van rekruteerders.

2. Van ‘last one standing’ naar ‘best one standing’

Vandaag is een selectieprocedure vaak een afvalrace. Wie niet goed scoort in de eerste ronde, gaat niet door. Maar dat wil niet zeggen dat de kandidaat niet goed gescoord zou hebben in de tweede ronde. AI brengt hier verandering in. In plaats van enkel data (in de vorm van motivatiebrieven en cv’s) te verzamelen, kunnen bepaalde AI-tools die ook meteen volledig analyseren. Zo halen ze er de profielen uit die het best matchen. Dit soort automatisatie bespaart natuurlijk heel wat tijd.

3. Durf sceptisch te zijn

AI blijft beïnvloedbaar. Zo onthulde de bekroonde journaliste en professor journalistiek Hilke Schellmann de systemische discriminatie en gebrekkige algoritmen achter AI. Die hebben negatieve gevolgen voor specifieke werkzoekenden en werknemers. Wapen je daarom met een kritische blik, zodat je door de vooroordelen kan prikken van de algoritmen die je aanwervingen, promoties en ontslagen zullen bepalen.

4. AI helpt zowel de rekruteerder als de kandidaat

Met AI kan je je sollicitatieprocedure nog vlotter en leuker maken. Het resultaat? De ervaring van kandidaten verbetert. Maar zoals eerder al gezegd is het de menselijke factor die uiteindelijk zorgt voor een topervaring. Tegelijk maakt AI de job van rekruteerders ook moeilijker. Kandidaten kunnen er namelijk de perfecte cv en motivatiebrief mee schrijven. Het kaf van het koren scheiden wordt zo een complexe opdracht. Daarnaast zal AI het mogelijk maken om jobzoekresultaten te filteren op heel specifieke voorkeuren, zoals werkcultuur. Rekruteerders moeten hun vacatureteksten hier dan ook optimaal op afstemmen. 

5. Employer branding wordt belangrijker dan ooit

Aangezien werkgevers én werkzoekenden makkelijker matches zullen vinden met vacatures dankzij AI, wint een sterk employer brand nog meer aan belang. Je naamsbekendheid en reputatie als werkgever, ervaringen en getuigenissen van je medewerkers en je waarden en cultuur zullen namelijk bepalen of een kandidaat bereid is om zijn data, die nodig is voor je rekruteringsproces, met je te delen. Een betrouwbaar (employer) brand wordt dus een must. Dat bouw je niet op van de ene dag op de andere. Wij helpen je graag om hier werk van te maken, zodat je ook in een ‘AI-driven world’ de juiste talenten kan aantrekken.

Samen verder gaan 
begint hier.