Het kloppende hart van Vlaanderen
Na deskresearch op bestaand onderzoek en enkele boeiende werksessies kregen we meer inzicht in de verschillende doelgroepen, waar zij belang aan hechten en wat hen overtuigt om van job te veranderen. Deze learnings koppelden we aan de troeven van het Vlaams Parlement als werkgever. Hiermee konden we de werkgeverspropositie, communicatiepijlers en communicatieniveaus bepalen.
In het hart, vanuit het hart
Vervolgens brachten we dit tot leven met een aantrekkelijk concept en werkgeversverhaal. “Hier maak je het mee” vormde de campagnelijn, de vertaalslag van een boeiende job waarbij je je stempel kan drukken in een straf team, en je letterlijk kan meedraaien in het hart van de Vlaams democratie. Het is een uitnodiging aan iedereen die een job met impact zoekt.
In de visuals zetten we de medewerkers van het Vlaams Parlement in the picture. In het halfrond, the place where it's all happening. We fotografeerden vanuit subtiel kikkerperspectief waarbij de werknemer zelfverzekerd poseert met de glazen koepel als achtergrond voor visuele herkenbaarheid.
Met diverse key messages op maat van onze doelgroepen gaven we goesting om mee te werken aan een steeds beter Vlaanderen. Een employer brand guidebook met guidelines en sjablonen gaf vertrouwen en rust aan de communicatie- en hr-dienst voor alle verdere communicatie.
Maak samen het verschil
Met vier pilootambassadeurs wakkeren we het ambassadeurschap aan bij alle 230 medewerkers. Op de agenda: testimonials, informatierondes bij leidinggevenden, een fotoshoot voor alle medewerkers, intern drukwerk en meer duiding op het intranet. We willen medewerkers inspireren en trots maken op hún werkgever. Uiteraard steeds met de nodige aandacht voor onze evp-pijlers. Laagdrempelige tools en formats zoals trainingen en een masterclass stimuleren tot slot de betrokkenheid van alle medewerkers.
Vervolgens maakten we een communicatiejaarplan voor meer naamsbekendheid, een betere reputatie van het Vlaams Parlement als werkgever en het aantrekken van kandidaten. De eerste fase om nieuwe kandidaten aan te trekken ligt intussen achter ons en was een groot succes.