Elk jaar publiceert onderzoekscentrum imec zijn Digimeter, een rapport met trends over het bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen. Het toont welke leeftijds- en inkomenscategorieën welke media het meest gebruiken. Interessante informatie voor elke rekruterings- of employerbrandingcampagne. Onder begeleiding van senior consultant employer marketing Peter nam stagiair Lars de Digimeter onder de loep. Dit zijn hun belangrijkste insights.

Traditionele media voor ervaren profielen

Wat betreft offline media blijkt tv nog altijd relevant om meer ervaren profielen te bereiken. Zo kijkt 51% van de 45- tot 54-jarigen en 64% van de 55- tot 64-jarigen nog dagelijks naar live tv. Ook radio is populair bij deze doelgroep: 68% van de 45- tot 54-jarigen en 76% van de 55- tot 64-jarigen luistert er nog elke dag naar. Ondanks platformen zoals Spotify of YouTube Music zet zelfs 61% van de 35- tot 44-jarigen nog dagelijks de radio aan.

Een belangrijke kanttekening bij deze traditionele media is de hogere kostprijs. Maar voor deze doelgroep zijn ze natuurlijk wel effectief. Daarnaast kan je niet targeten op profielen, maar bereik je een enorm breed publiek. Idealiter ben je dus zelf ook op zoek naar uiteenlopende kandidaten.

Voor grote bedrijven met voldoende budget en gevarieerde vacatures kan een offline campagne, naast een online evenknie, dus zeker interessant zijn. Voor bedrijven met een marketingbudget van minder dan 100.000 euro is het nuttiger om voor een digitale strategie te gaan.

Sociale media per leeftijd

Op online media neemt video steeds meer de overhand, zowel op sociale media als op streaming- en zenderplatformen. In vergelijking met statische afbeeldingen kan je met video meer informatie overbrengen, aan storytelling doen en meer engagement creëren. Ideaal dus om te tonen wie je bent als bedrijf of wat een bepaalde job precies inhoudt.

Facebook, Instagram en TikTok zijn dé platformen om jonge profielen tot 34 jaar te bereiken. Van de 18- tot 24-jarigen gebruikt respectievelijk 78%, 85% en 61% deze kanalen wekelijks. Voor 25- tot 34-jarigen gaat het om 76%, 69% en 26%. Ook 35+’ers zijn actief op Facebook en Instagram, maar ze worden minder getriggerd door video’s. Deze doelgroep bereik je dus sneller met image ads. Voor Linkedin liggen de cijfers voor alle leeftijdscategorieën tussen 15% en 20%. Hier heb je dus zeker kans om de juiste profielen te bereiken met een rekruterings- of employerbrandingcampagne.

Zoals eerder al gezegd, is het grote voordeel van adverteren op sociale media de lagere kostprijs van een campagne. Het nadeel is dan weer dat je op Facebook en Instagram soms moeilijk kan targeten op specifieke profielen binnen een sector. De medische beroepen zijn hier een goed voorbeeld van.

Van video tot audio

Door de toenemende populariteit van streaming- en zenderplatformen zijn ook deze kanalen handig om je te positioneren als bedrijf. Zo gebruikt 47% tot 54% van de leeftijdscategorieën tussen 18 en 44 jaar VRT MAX en VTM GO en 34% tot 43% GoPlay. Net zoals op sociale media kan je dus ook hier via video je bedrijf of vacatures in de kijker zetten.

Naast video is er ook audio. Spotify, YouTube Music en podcasts zijn nuttig om 18- tot 34-jarigen te bereiken, al wordt die laatste ook populairder bij 35- tot 54-jarigen. De advertentiemogelijkheden van Spotify en YouTube Music zijn vooral interessant voor kleinere bedrijven, aangezien je niet ineens een groot bedrag moet investeren.

Podcasts kan je op 2 manieren gebruiken. Ofwel maak je audioadvertenties ofwel schakel je een contentcreator in om te praten over je bedrijf. Het grote voordeel van een podcast is de hoge betrokkenheid. Je bereikt profielen met een specifieke interesse die aansluit bij jouw activiteiten als bedrijf of visie als werkgever. Zo kan je in een podcast over mentaal welzijn adverteren om duidelijk te maken dat je hierop inzet.

Optimale mix van kanalen

Van kranten en tijdschriften naar tv en radio naar online media: de kanalen om te rekruteren zijn de afgelopen jaren sterk veranderd. En dat gaan ze ook blijven doen. Wees dus alert en onderzoek nieuwe kansen als die zich voordoen. Bekijk ook regelmatig de statistieken van je campagne, zoals de kost per view, klik en sollicitant, per kanaal. Stuur bij waar nodig en blijf inzetten op een slimme combinatie van kanalen. Wij helpen je graag om daarbij de juiste keuzes te maken.

Samen verder gaan 
begint hier.