Ceci n’est pas un sponsored post. Ieder jaar trekken we in maart of april naar Brussels Expo om geïnspireerd te worden. De Unie van Belgische Adverteerders (UBA) nodigt dan sprekers uit alle hoeken van de wereld uit om een publiek van marketingexperts onder te dompelen in wat er leeft in onze sector. En dat het weer goed was. Ook dit jaar zullen de collega’s in de volgende meetings weer tot vervelens toe horen: “Weet je, ik heb op de UBA Trends Day gehoord dat …” Hierbij enkele highlights, waarvan sommige misschien verrassend oldschool zijn.

1. Technologie troef

Technologie was alomtegenwoordig in de keynotes. Als marketeers en communicatie-experts moeten we dan ook begrijpen hoe AI werkt en hoe het ons kan helpen. Je zal waarschijnlijk even verbaasd zijn van de mogelijkheden van text-to-video-generator Sora van OpenAI (nog niet toegankelijk voor het brede publiek) als wij. 

Hoelang zal het duren voor de 100% gepersonaliseerde BVOD-campagne de wereld ingestuurd wordt? Niet of, maar wanneer zal AI Google Search passeren? En zullen de grote platformen gratis blijven of betalend worden? We kennen de antwoorden nog niet, maar 1 ding is zeker: technologie zal onze wereld en onze manier van werken blijven veranderen. 

2. Human centricity

Ondanks al die technologie was dé trend in elk verhaal human centricity. Ons vak begint en eindigt met het begrijpen van de mens. Een trend wordt een fad wanneer hij geen menselijke basisbehoefte vervult. En die behoeften evolueren natuurlijk. Raak je de juiste snaar? Dan ben je een winnaar. Taylor Swift breekt record na record na record omdat ze haar fans bestudeert, begrijpt en authentiek bespeelt. Empathie blijft de essentie van ons vak. 

 

3. Awe experience

Het woord van het congres was awe. Het werd gelanceerd in de trend awescapes (de natuur maakt mensen gelukkiger en merken spelen hierop in), gepresenteerd door Livia Foretti van Trendwatching. Iedere spreker haakte hier verder op in. Cambridge Dictionary omschrijft awe als ‘a feeling of great respect sometimes mixed with fear or surprise’. Winnende merken verkopen of leveren niet alleen, ze begrijpen en raken hun doelgroep ook. 

Burger King maakte in de eindejaarsperiode van katers een awe experience door kortingen aan te bieden op basis van gezichtsherkenningstechnologie. Saucony beloonde zijn doelgroep als ze een langere afstand liepen dan dat ze op hun smartphone scrolden. Met deze activatie zorgde het merk ongetwijfeld voor een awe experience.

 

4. Humor in storytelling

Humor maakt een geweldig verhaal nog beter. Niet alleen de inhoud tijdens zo’n congres, maar ook het spreektalent op het podium is boeiend. De uitzonderlijke storytellingskills en soms prachtig vormgegeven slides inspireren om zelf ook beter te doen voor je collega’s of klanten. 

Ken Hughes gebruikte 30 minuten lang heel slim humor om 1400 marketingleiders te kluisteren aan zijn Taylorgating-verhaal. Een slimme opbouw en uitgekiende timing deden hen op verschillende momenten nadenken over wat hun merk kon leren van de tribemarketing van het popwonder.

5. Collega’s centraal

Onderzoek leert dat de beste werkplaats niet ontstaat door Nespresso, Poké Bowls of leuke feestjes. Schitterende collega’s maken het verschil. Het ‘no rules rules’-verhaal, gebaseerd op de bedrijfscultuur van Netflix, vertrekt vanuit deze filosofie. Een boeiend verhaal dat zeker het opzoeken waard is en je – net zoals ons - aan het denken zal zetten.

6. En dan nog dit

Om deze thought af te ronden nog een laatste argument om een bezoek aan de UBA Trends Day te overwegen. Een groot congres is vaak een weerzien met ex-collega’s of partners die je niet zo vaak ziet. Het is ook een kans om je netwerk te verbreden. UBA koppelt je tijdens de lunch (dit jaar verzorgd door Balls & Glory) aan collega’s uit andere bedrijven. Samen met hen probeerden we te achterhalen of er AI gebruikt was om de plaatsen aan tafel te verdelen. Het antwoord hebben we niet gevonden, maar het was wel leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

Dus, zien we elkaar volgend jaar op de Trends Day? Wij kopen sowieso weer een ticket.

Samen verder gaan 
begint hier.