In een conservatieve markt hebben online apotheken een missie: Belgische consumenten hetzelfde gemak bieden als ‘gewone’ apotheken. In deze markt brengt Viata een onderscheidend verhaal. Viata wil de offline apotheekervaring overtreffen. Geen prijsgevecht of loze beloftes, maar oprechte betrokkenheid met de klant. Wij tekenden mee de strategie, branding en creatieve campagnes uit. In januari lanceerden we de eerste digitale campagne. Nog maar pas leerden - consumenten Viata kennen via een radiocampagne. Een nauwe samenwerking die tot mooie resultaten leidt.

Stevige concurrentie in een markt in beweging

De Belgische markt van apotheken is traditioneel georganiseerd. Ons land heeft dan ook een achterstand op gebied van e-commerce ten opzichte van andere landen. Een aantal grote, ondertussen buitenlandse, online webshops investeren hard om de consument online te leren kopen. Als kleinere speler moet het Belgische Viata zich onderscheiden. Niet alleen vanwege minder middelen, maar ook omdat de oprichters de klant oprecht centraal willen zetten. Zowel de logistiek, de service als het advies moeten schitteren. Natuurlijk moet ook de communicatie uitmuntend zijn. Door steeds slimmer te zijn, kan je hierin slagen. Ook wanneer je kleiner bent. De groeicijfers van Viata bewijzen dit.

Vraag het aan Viata

Viata draagt oprecht zorg voor haar klanten, zoals in een ‘offline’ apotheek. Dit wilden we waarmaken. Onze insight? Het persoonlijk advies van je apotheker is goud waard. Bij Viata krijg je dat ook online. Dat vormde de rode draad voor de digitale campagne die we ontwikkelden om bekend te worden. De kernboodschap was “vraag het aan Viata”. In alle privacy, zonder gêne (iemand als eens aambeienzalf besteld in een overvolle apotheek?). Kleurrijke en speelse illustraties en wat absurde vragen trokken meteen de aandacht. Centraal ontwikkelden we een landingspagina waar je échte vragen kon stellen. Snel beantwoord zoals in een echte apotheek. Met Facebook en Google als mediapartners zorgden we voor bereik, herhaling en conversie. Alles van dichtbij gemonitord in onze dashboards.

Momentum gebruiken

Toen COVID-19 in België uitbrak, was er online plots een enorme vraag naar mondmaskers, voedingssupplementen of handgels. Om de wat oudere Vlaming de weg te wijzen naar Viata smeten we 3 radiospots in de ether. Vanuit het merkverhaal en zonder agressieve promotaal. Gedurende 3 weken waren de spots te horen op Radio2.

Viata groeit hard.

Beide campagnes zorgden voor een sterke stijging van websitebezoeken. Met slimme retargetingtactics leidde dit ook tot stijgende verkoopscijfers. De groeicijfers van Viata zullen dan ook menig marketeer jaloers maken. Stel je voor wat de mogelijkheden zijn wanneer België, zoals dat reeds kan in een aantal buurlanden, geneesmiddelen met voorschrift ook online laat bestellen. Viata is hier in ieder geval al klaar voor.

Benieuwd naar onze aanpak? Neem vrijblijvend contact op.