What we did

Feit: Vlamingen maken zich meer zorgen over hun financiën dan over hun gezondheid. Toch is slechts 1/3 er bewust mee bezig. Om daar verandering in te brengen, deed een nieuwe bank zijn intrede. Met een specifieke aanpak, geconcretiseerd in een app. Bank de Kremer is niet de zoveelste nieuwe fintech speler, maar een bank die vertrekt vanuit een duidelijke behoefte. En wij hielpen bij de ontwikkeling en lancering van dit nieuwe merk.

Links
Rechts
What’s in a name?

Bank de Kremer werd gebouwd op de stevige schouders van 2 referenties in de Belgische bankenwereld: Bank J.Van Breda & Co en Delen Private Bank. Binnen deze groep moest het nieuwe merk een duidelijke plaats krijgen.

Symbolisch kozen we voor een eigennaam als merk. In plaats van een founding father of mother op te dissen, doken we in de collectieve geschiedenis en kwamen uit bij… Mercator. Deze cartograaf uit de 16de eeuw - ook wel bekend als Gerard de Kremer - bracht de wereld in kaart en bood hiermee houvast aan zeelieden.

Het logo ligt in het verlengde van deze symboliek. En voor de verdere beeld- en designtaal van de start-up waren de collega-banken een betrouwbare bron van inspiratie.

It’s a launch

De lanceringscampagne berustte op de sterke mantra: ‘Pas als je weet wat er is, weet je wat kan.’ Ken je dat ongelofelijke gevoel van rust na een lenteschoonmaak? Of het overweldigende ‘ik kan de wereld aan’ bij een lege inbox? Overzicht zorgt voor inzicht. En dat geldt ook voor je financiële situatie. Zo kan je heldere keuzes maken om je vermogen te beheren, vandaag en morgen.

De creatie van de campagne kreeg vorm in de keuken. Letterlijk. Alleen al het lezen van ingrediënten geeft je vaak inspiratie en goesting om een smakelijk gerecht te maken. En voor je vermogen is dat niet anders ;-) In samenwerking met de fijne mensen van Lovo Films kozen we voor een esthetische spot die vanuit een afgewerkt gerecht terugspoelt naar de basis, een overzicht van alle ingrediënten.

04 Bdk Adv 220X280 Gerecht Ingredienten Naaigerief Def Lr Pagina 2

1, 2, 3: action!

Tijdens de activatiecampagne die erop volgde, lag de klemtoon op de mogelijkheden van de app. Ons hele leven documenteren en registreren we op onze smartphone. Maar die duurzame trend van ‘quantified self’ trekken we vooralsnog niet door naar onze financiën. Een gemiste kans. En dat hebben we duidelijk in de verf gezet bij onze doelgroep via radio, print, creatieve billboarding tijdens de Slimste Mens, een stunt met Jan Bakelants en structurele performance marketing.

“Ik kende RCA totaal niet maar had direct een goed gevoel en tot op vandaag is dat alleen maar bevestigd. No-nonsense, gefocust, menselijk en warm. Het is echt samen bouwen aan Bank de Kremer.”

Mieke Janssens, CEO Bank de Kremer