Hakuna Matata. Geen zorgen. 10 jaar geleden kende je Aperol Spritz enkel van de skipistes of als nicheapero op de Italiaanse terrasjes. Vandaag weet iedereen, door naar je glas vol oranje heerlijkheid te kijken, dat je een ‘Aperolleke’ drinkt. Heel het jaar door, thuis of op restaurant, steeds met vrienden of familie. Dat verhaal schreven we mee van marktintroductie tot lovebrand. Door te vertrekken vanuit de sterktes van het merk, de rijke heritage van Aperol en een herkenbare stijl. Maar ook door gaandeweg focus te shiften van zomer naar all year round, van drankje naar levenswijze. Het resultaat? Tienduizenden social media fans en brand lovers, overenthousiaste influencer ambassadors die het leven door een oranje bril bekijken en vooral interactie en consumptie het hele jaar door.

New kid on the block

Aperol stond voor de uitdaging om van nicheproduct de stap naar aperitief te zetten. Eentje dat je zowel in het schap als op de kaart vlot weet te vinden. Zonder daarbij het klassieke powerhouse uit de Campari-groep, Campari zelf, te kannibaliseren en tegelijk opboksend tegen concurrenten met een veel grotere portefeuille. Uitdagend? Zeker. Onmogelijk? Nooit.





365 dagen per jaar aanwezig zijn

Onze missie was Aperol Spritz letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. Door slim en juist te investeren in sociale media en influencer relations voordat de concurrentie dat deed. Daarbij streefden we naar all year round aanwezigheid, zonder daarbij voortdurend een megafon te hanteren. Slimme content en mediaplanning in high en low maanden zorgde voor een efficiënte inzet van middelen, waarbij we ook bewust de focus legden op apero-momenten. Zo werden berichten niet dàgenlang gepromoot maar wel op de tijdslots en naar locaties die het meest relevant waren om de apero-consumptie te stimuleren.

Schermafbeelding 2020 06 18 om 12 55 28
Schermafbeelding 2020 06 18 om 12 58 28

Authentieke verhalen en oprechte interactie als fundament

We planden content zoals dat hoort. Door maximaal input vanuit andere markten en user generated content te benutten. Door in te zetten op formats die perfect passen binnen de leefwereld van onze doelgroep. Daarbij combineerden we klassieke contentformats met slimmigheden als gesimuleerde WhatsApp-conversaties tussen vrienden maar ook trigger-based-advertising. Zo lanceerden we vorige zomer een dynamische en geautomatiseerde campagne die op basis van het weer in een specifieke stad de creatives en tone of voice ging aanpassen. Daarnaast zoeken we keer op keer actief de interactie op. Door te reageren op vragen, door user generated content toe te juichen en soms door random acts of kindness. Ondanks jaarlijks veranderende internationale koepelconcepten vonden we steeds een manier om op hetzelfde verhaal verder te bouwen en zo consistentie, herkenbaarheid en resultaat te genereren.

Aperol Spritz: letterlijk en figuurlijk op de kaart

We bouwden een community van 0 naar meer dan 35.000 brandlovers. Een community op basis van de connectie met het merk en ook hoge interactiegraad. Gekoppeld aan sterke mediaresultaten met een cost-per-engagement van 0,12 euro en cost-per-mille bij een targeted audience van 1,41 euro. Jaar na jaar steeg de ad recall samen met het aantal spontane vermeldingen van het merk. En de verkoop? Die ging ook in stijgende lijn.

Je voorbereiden op dit najaar? Of wil je dit artikel bespreken? Neem gerust contact op.