What we did

Als er een olympische discipline 'groeispurten' bestond, dan was het goud ongetwijfeld voor sportwinkelketen Decathlon. Het bedrijf is in België uitgegroeid tot een expert in sportartikelen met meer dan 15 filialen en zo’n 1.700 medewerkers. Deze constante groei brengt ook uitdagingen mee, zeker voor de interne communicatie. En laat dat nu toevallig een van de services zijn waarin wij uitblinken.

Case Decathlon 787X600
Case Decathlon 580X600
work-out

In het zweet

Een bedrijf dat waarden als teamspirit, oprechtheid en generositeit hoog in het vaandel draagt, moet dat in zijn sportieve kern ook uitdragen. Alle medewerkers moeten zich verbonden voelen om één team te vormen, inspiratie te delen en de waarden van Decathlon samen te verankeren.

Om een duidelijk afgelijnde set van interne waarden te definiëren, organiseerden we tientallen diepte-interviews en workshops. We voerden een audit uit van alle bestaande interne communicatiemiddelen en bepaalden de knelpunten.

Intranet

Met die kennis ontwikkelden we een nieuw, news-driven intranet als hét centrale interne communicatiekanaal bij uitstek. Geen eenrichtingsverkeer, maar een soort digitaal magazine dat kort op de bal speelt en interactief is.

Naast functionele info (wat moet ik weten om mijn job te kunnen doen?) komt de bedrijfscultuur sterk aan bod (waarom ben ik trots om voor Decathlon te werken?). Elke medewerker wordt uitgenodigd om zelf te posten en te reageren en neemt zo een ambassadeursrol op.

Case Decathlon 900X627
Case Decathlon 683X500
Case Decathlon 500X500

Duidelijke spelregels

Per intern communicatiekanaal was er nood aan nieuwe spelregels, strategische begeleiding op vlak van contentcreatie en ad-hocadvies. Ook daarvoor staan we paraat: we zitten regelmatig samen met het team van Decathlon om de aanpak te evalueren en bij te sturen waar nodig. Want werken aan interne sportiviteit en gedreven teamspirit is een ambitie die nooit ‘af’ is. De finishlijn schuift continu op, maar dat maakt het net zo boeiend.