Jongeren tussen 18 en 30 jaar kennen nièts van zuivel. Zo. Het is eruit. Vanuit deze insight ontwikkelden we voor VLAM het #dankoe-festival. Omdat jongeren niet naar de boerderij komen brachten we de boerderij naar hen. Via livestreaming konden jongeren Kathleen de koe verwennen. Een ludieke actie die de aandacht van studenten en de pers trok. Met meer dan 1000 #dankoe berichten tijdens de livestream en nationale media die over de campagne berichtten, haalden we een enorm bereik.

Zit melk in de voedingsdriehoek?

Een enquête bij 1000 millennials toonde aan dat jongeren positief stonden ten opzichte van melk en zuivel, maar dat hun kennis te wensen overlaat. Er is weinig geweten over de gezondheidsaspecten en ze konden niet antwoorden op de vraag in welk segment van de voedingsdriehoek melk zich bevond. Ook dachten velen - foutief - dat veel mensen lactose-intolerant zijn. Hoog tijd dus om deze doelgroep juist te informeren.

Volop digitaal

Jongeren zijn meer online aanwezig dan andere leeftijdsgroepen. Via een livestreaming kon je de boerderij van Luc Nouwen in Balen bezoeken. Grote schermen in drie hogescholen in Hasselt, Antwerpen en Kortrijk zorgden voor extra bereik. Een social mediaplan en een samenwerking met influencers Elien Grosemans, Julie Vanlommel en Elke Sockeel zorgden voor gericht bereik.


Kathleen de koe verwennen

Door de hashtag #dankoe kon je Kathleen de koe verwennen. Hoe meer hashtags, hoe meer ze verwend werd. Kathleen kreeg een trim- en wasbeurt, een schotel met koe-tapas en zelfs een privéconcert op haar maat. Een ludieke manier om te engageren en de aandacht te trekken. Tijdens de livestreaming kregen de kijkers uitleg van de melkveehouder over koeien en zuivel.

Een campagne die voor deining zorgde

De actie werd enthousiast onthaald. De meer dan 12.000 volgers van onze influencers konden hun stories zien. Jongeren namen actief deel en met meer dan 1000 hashtags gebruikt op zowel Instagram, Facebook als Twitter kreeg Kathleen de volledige verwenbeurt. Enkele hashtags meer en we hadden haar poten aan een pedicure onderworpen. Het originele initiatief trok ook de aandacht van de nationale pers. Zo haalde de actie QMusic, Stubru en MNM en zelfs het VTM nieuws, het VRT-journaal en Iedereen Beroemd. Samen met enkele regionale reportages zorgden we zo voor een bereik van meer dan 3.2 miljoen Vlamingen. Ook enkele vegan protestbewegingen gebruikten onze campagne om aandacht voor hun zaak te krijgen. Geen erg, want een goed verzorgde koe, daar kan niemand tegen zijn.


Je voorbereiden op het najaar? Neem gerust contact op.