unieke bezoekers |
77 |
K |
Fraude, bedrog en misleiding. Het is helaas iets van alle tijden. Dat mensen in de val trappen ook. Oplichters worden steeds inventiever en slaan de laatste jaren massaal online toe. Ook daar azen ze op slechts één ding: jouw centen.
Om online fraude een halt toe te roepen, is het van kapitaal belang om surfers alert te maken voor de risico’s. Daarom lanceerde RCA voor de FOD Economie, in samenwerking met de FSMA en Wikifin, een opmerkelijke sensibiliseringscampagne, gebaseerd op een waarheid als een koe: als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook.


Fraude und arbeit
3 specifieke vormen van boosaardige webpraktijken zetten we uitdrukkelijk in de spotlights op 3 verschillende campagnemomenten: fraude met cryptomunten (waarbij buitensporige winsten beloofd worden), beleggingsfraude (investeren in niet-bestaande fondsen) en vriendschapsfraude (waarbij eerst een vertrouwensband gesmeed wordt om nadien geld te ontfutselen). Het resultaat is helaas steeds hetzelfde: je betaalt nietsvermoedend, maar ziet je geld nooit terug. Een ‘niet tevreden, geld terug’-garantie, daar heeft het geboefte nog niet aan gedacht.
Campagnetools
RCA ontwikkelde de campagnesite www.temooiomwaartezijn.be met daarop allesbehalve mooie woordjes, maar duidelijke informatie, tips, FAQ’s en getuigenissen over verschillende vormen van online fraude. Je kan er ook zelf een getuigenis delen, websites checken op fraude én je wordt er prominent doorverwezen naar het meldpunt van de FOD Economie. Onze tv-spots, radiocommercials en printadvertenties eisen ook de aandacht op van de argeloze surfer. Verder zetten we digitale kanalen in zoals bannering, native advertising, YouTube, Facebook, Instagram, searchcampagnes en e-mailings.
clicks naar meldpunt |
2,7 |
K |
stijging meldingen |
368 |
% |
Werk dat werkt
Boem patat. Sinds de start van de campagne is het aantal fraudemeldingen met meer dan 360% gestegen.