Alden Biesen

Branding van cultureel erfgoed

Zoveel in één kasteel

De Landcommanderij Alden Biesen in Bilzen is een schitterende erfgoedsite, een internationaal cultuur- en congrescentrum én een toeristische trekpleister. Jammer dat veel mensen deze parel nog niet ontdekt hebben. Hoog tijd om dat recht te zetten en de plek definitief op de Europese kaart te zetten.

We ontwikkelden een prachtige, eigentijdse website www.alden-biesen.be om te communiceren over alle facetten die deze prachtige site biedt. Dat deden we in Drupal zodat het gebruiksvriendelijke systeem achteraf volledig door de klant beheerd kan worden. Wat valt er te beleven? Hoe zit het met de huidige werking en de historiek van het kasteel? Naast informeren is het doel vooral ook converteren, want alle cultuur-, natuur- en muziekliefhebbers moeten hun weg vinden naar Alden Biesen. Om evenementen bij te wonen, congreszalen te huren, deel te nemen aan Europese projecten en de vele activiteiten te beleven.

Na een eerste brainstormsessie met alle departementen van Alden Biesen, kozen onze digitale experts er bewust voor om het ‘merk’ op te splitsen in 5 thema’s of ‘kastelen’ met bijhorende icoontjes. Elk kasteel heeft immers zijn eigen conversiedoelen en doelgroepen die niet te vatten zijn in 1 geheel. Bijkomend voordeel van deze strategische opdeling is dat de rijkheid van Alden Biesen duidelijk uit de verf komt, vanaf de homepage.

Op de startpagina prijkt een mooi groot beeld van Alden Biesen. Het kasteel als logo wordt samen met alle andere ontworpen iconen als basis gebruikt. De klant was onmiddellijk fan van ons eigentijdse look. Het design van de site dient zelfs als leidraad voor hun nieuwe huisstijl om per kasteel te communiceren in een specifieke kleur en met bijhorende icoon.          

Bezoek de website

Inhoudelijke analyse

Eerst en vooral schepten we orde in de omvangrijke info die de klant op de site wilde zetten. We creëerden een duidelijke structuur volgens doelgroepen, wensen en conversiedoelen en schrapten alle overbodige of dubbele content. Op basis van een inhoudelijke analyse per kasteel stippelden we ‘user stories’ uit. Per tekstblok lijstten we één of meerdere ‘call to actions’ ter conversie op.

De wireframes

Onze functionele analist ging met de inhoud aan de slag om een navigatiepad te ontwerpen volgens de regels van de kunst. We gaven elke pagina duidelijk weer via schema’s. Zo ontdekte de klant meteen hoe de website eruit zou zien en bovendien was dit een uitstekende manier om de webdesigner te briefen.

Team

  • Communicatieadviseur:Svea Thielen
  • Art director:Marleen Thoelen
  • Developer / Project manager:Michiel Meuris
  • Wireframes:Three Sixty
  • Webdesign:Three Sixty

Meer info: