Vias institute

Sensibiliseringscampagne

Wij zijn BOB en trots erop.

De winter van 2017 betekende het startschot voor een gloednieuw BOB-hoofdstuk. BOB en RCA Group, dat zijn sinds 2015 twee handen op één buik. Onze samenwerking loopt intussen al zeker door tot 2021, goed voor de volgende 7 sensibiliseringscampagnes. Samen met Vias institute - het vroegere BIVV - en de fundamentele partners Belgische Brouwers & Assuralia maken we de Belgische bevolking - zomer én winter - bewust van het feit dat rijden en drinken nooit samengaan. Altijd met een positieve noot, zonder te stigmatiseren.

Tijdens de wintercampagne van 2017 wilden we vooral benadrukken dat ‘BOB zijn’ een attitude is, een echte levenswijze. Dat is allesbehalve triviaal en verdient alle aandacht. BOB is immers diegene die ervoor zorgt dat iedereen weer veilig thuisgeraakt. Door zelf te rijden en geen druppel te drinken, door op voorhand een traject met het openbaar vervoer uit te stippelen, door een taxi te boeken of door een gezellige overnachting te regelen. En daar mag BOB zelf ook best trots op zijn!

 

Het doel was om die gedachte echt te verankeren bij onze doelgroep. Je bent niet zomaar BOB. Nee, het is een levensbelangrijke attitude waarnaar je leeft. Als je nog moet rijden, drink je niets. Punt. Wil je toch een glaasje (of twee) drinken? Dan zorg je op voorhand voor een veilige en verantwoorde oplossing. Simpel. In ons strategisch concept wilden we de intrinsieke motivatie van BOB nog extra aanwakkeren. Daarom plaatsten we BOB prominent en centraal in beeld, omhuld door rijkelijke, warme kleuren.

Om die boodschap over te brengen, voorzagen we video’s als vertrekpunt. Ze tonen stuk voor stuk dat BOB-zijn niets eenmalig is, maar een evidente, vriendelijke en verantwoordelijke manier van leven. We plaatsen dit op hetzelfde niveau als heel herkenbare handelingen, die jij en ik ook weleens doen voor een betere wereld. Denk maar aan de deur openhouden voor een oudere dame of iemand met slechts 1 artikel aan de kassa laten voorgaan.

Bekijk de filmpjes

Omdat je die fierheid - ook letterlijk - mag uitdragen, creëerden we BOB-pins (o.a. verdeeld via de politiezones) om trots op te spelden. Tijdens de persconferentie stelden we ze officieel voor, samen met de nieuwe busbestickering en de BOB-caravan die werd uitgerust als rijdende ‘blaasstand + photo booth’ voor de gelegenheid.

Bekijk het filmpje

Daarnaast ontwikkelden we een BOB-overlay voor profielfoto’s op Facebook. Om de lancering kracht bij te zetten, vroegen we aan heel wat BV’s om de overlay op hun profiel te zetten. De kick-off kon rekenen op de steun van o.a. Tatiana Beloy, Evy Gruyaert, Lize Feryn, Hanne Troonbeeckx, Virginie Claes, Tia Hellebaut, De Belgian Bullets, Maarten Vancoillie, Andy Peelman en Louis Talpe. Dat leverde mooie resultaten op, want in totaal pasten 664 mensen hun profielfoto effectief aan en we telden meer dan 2.034 reacties, opmerkingen en deelacties.

Om de Facebook posts voor de campagne origineel en inspirerend te houden, staken we er enkele filmpjes tussen met recepten om zelf BOBtails te maken met bier van hier. Die dorstlessers vind je hier mooi gegroepeerd terug.

Om alle BOBs ook face to face te vertellen dat ze écht wel trots op zichzelf mogen zijn, organiseerden we een BOB-tournee langs verschillende kerstmarkten van België. Aan onze BOB-caravan was het fijn vertoeven: je kon er een blaastest afleggen, op de foto gaan om jezelf op de BOB-affiche te plaatsen én samen klinken met een lekker alcoholvrij biertje. Santé!

Bekijk het sfeerverslag

Team

  • Senior communicatieadviseur:Leen Fourrier
  • Head of brands:Micha Appermans
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Creative director:Bart Klerckx
  • Junior communicatieadviseur:Laurien Celis
  • Copywriters:Emmanuel Duriau, Bertrand Degreef, Christel Vaes
  • Grafisch vormgever:Kris Piccard
  • Social media director:Jente Joris
  • Communicatieadviseurs social media:Aurore Sabbe, Wiete Meulders
  • Communicatieadviseur PR:Evelien Olaerts

Meer info: