LRM

Ontwikkeling van merkstrategie & toepassingen

Vaste grond voor groei? Wij maakten de bodem zaaiklaar met diepgewortelde aanpak

De Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) werd meer dan 20 jaar geleden opgericht naar aanleiding van de sluiting van de Limburgse mijnen. Via gerichte investering en samenwerking wil LRM duurzame jobs creëren. Daarbij krijgen projecten en aannemers niet alleen financiële middelen ter beschikking, maar ook de nodige ruimte en expertise. In al deze realisaties blijft LRM steeds op de achtergrond werkzaam, als een onzichtbare reus. Om naamsbekendheid op te bouwen en de visibiliteit op te krikken, hielp RCA Group de identiteit van de organisatie scherp te stellen. Bovendien stonden we mee in voor de uitrol van heel wat praktische toepassingen, volledig in lijn met die specifieke eigenheid.

Waarvoor staat LRM precies? Een eenduidig antwoord bleek moeilijk te formuleren… In samenwerking met LRM en haar partners distilleerden we uiteindelijk volgende kernboodschap: “LRM zorgt voor vaste grond voor groei in Limburg”. Wat meer uitgebreid werd dit: “LRM is een investeringsmaatschappij die economische groei in Limburg ontgint en stimuleert. Ze zorgt voor een stevige basis zodat bedrijven en projecten die jobs in Limburg creëren kunnen groeien. Hun financiële middelen en expertise zorgen, samen met de troeven van Limburg, voor een unieke voedingsbodem.”

Om de corporate identity echt op de kaart te zetten, tekenden we vervolgens de ‘spelregels’ uit. Dit om te bepalen hoe partners LRM zouden moeten opnemen in hun eigen communicatie. Hoe gaan ze er best mee om? Daarbij maakten we een onderscheid tussen LRM als organisatie enerzijds en als partner voor projecten en ondernemingen anderzijds. 

Eens dit alles op punt stond, gingen we grafisch aan de slag. We ontwikkelden heel wat toepassingen om LRM een concreet gezicht en geheel eigen identiteit te geven. Voor de implementatie van deze toepassingen, worden de partners en medewerkers van LRM ingeschakeld. Om de grafische uitwerkingen gebruiksvriendelijk aan te bieden en vlot te delen, creëerden we een brandsite. Daarop staan de spelregels, stijlelementen, richtlijnen, sjablonen, downloads, enz. overzichtelijk opgelijst.

Het bleef niet bij enkel ontwerpen. Heel wat toepassingen zagen effectief het levenslicht zoals een ‘boomring’, keramieken zuiltjes, bloempotjes, een online footer, vlaggen, raamstickers, enz. Telkens verwerkten we op een subtiele manier de boodschap dat LRM haar partners vaste grond voor groei biedt. Grond en klei spelen daarin als materialen een belangrijke rol.

 

Het thema ‘Vaste grond voor groei’ stond ook centraal in het jaarverslag van 2014 van LRM. Het werd een solide rapport met een hedendaagse look. Daar zit de fotografie in combinatie met fluokleuren zeker voor iets tussen. Cijfers en feiten werden afgewisseld met grote beelden en getuigenissen van medewerkers en partners. Naast een printversie creëerden we ook een online variant die werd aangeboden via het digitale platform Issuu. Op de website voorzagen we een banner om de bezoekers meteen door te verwijzen naar het verslag. Tijdens de jaarvergadering speelden we de getuigenissen geanimeerd af op schermen en ze kwamen uitgebreid aan bod in de presentatie.

Team

  • Communicatieadviseurs:Sebastiaan Miermans, Tine Wouters
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Partner:Wim Claesen
  • Art directors:Karolien Schroeyen, Marleen Thoelen
  • Junior art director:Joris Bochman
  • Grafisch vormgevers:Marleen Vanloffeld, Claudia Poorters, Gerrit Van Goethem
  • Developer / Project manager:Mattia Norcini
  • Communicatieadviseur (online marketing):Jurgen Vandevelde

Meer info: