Het Poetsbureau

Positionering - corporate communicatie - PR - employer branding

Proper werk, schitterende resultaten

Bijna 1 op de 5 gezinnen maakt vandaag gebruik van dienstencheques en de vraag blijft stijgen. Om voldoende huishoudhulpen - een knelpuntberoep in Vlaanderen - te vinden én te houden, lanceerde Het Poetsbureau een grootschalige campagne. Vandaag helpen +5.200 enthousiaste poets- en strijkhulpen +40.000 gezinnen en alleenstaanden in Vlaanderen. Tegen 2020 wil het dienstenchequebedrijf dit aantal verdubbelen naar 10.000. Om dat ambitieuze groeiverhaal creatief en strategisch in de verf te zetten én ook waar te maken, klopte Het Poetsbureau aan bij RCA Group.

Sterrennacht, een schitterend event

 

Op 29 september 2017 vierde Het Poetsbureau zijn 10de verjaardag. Speciaal voor die gelegenheid organiseerde het een heuse Sterrennacht in de Ethias Arena voor alle medewerkers. Tegelijk was dit het ideale moment om uit te pakken met enkele primeurs en leuke verrassingen. Om het sterke merk op te blinken én een stevige communicatie- en pr-campagne te lanceren. Daarvoor kon Het Poetsbureau rekenen op de professionele begeleiding van RCA Group.

Het wereldrecord is binnen!

 

Tijdens Sterrennacht deden alle aanwezige poetshulpen een poging om het wereldrecord ‘handdoekdieren vouwen’ te verbreken. Met het grootste enthousiasme staken ze massaal veel netjes gevouwen eendjes in de lucht. Hiermee veroverde Het Poetsbureau een plaatsje in het overbekende Guinness Book of World Records. Een schitterende prestatie met bovendien flink wat PR-waarde. Daar maakten onze communicatie-experts uiteraard dankbaar gebruik van.

Nieuwe outfit

 

In de Ethias Arena werd ook de nieuwe werkkledij van Het Poetsbureau officieel voorgesteld én goedgekeurd door modegoeroe Jani. Voortaan gaan alle huishoudhulpen op pad in een hippe en comfortabele outfit waarmee ze ook voor en na de werktijd kunnen schitteren.

Elektrische fiets of bedrijfswagen

 

Gemiddeld geeft 1 op 3 sollicitanten bij Het Poetsbureau aan niet-mobiel te zijn. Om de toegang tot de arbeidsmarkt te verlagen, meer instroom te creëren en de wachttijden voor klanten te beperken, pakte Het Poetsbureau op Sterrennacht uit met een primeur van formaat. Voortaan komt elke huishoudhulp - onder duidelijke voorwaarden - in aanmerking voor een bedrijfswagen of elektrische fiets. Weg mobiliteitsprobleem!

PR to the rescue

 

Om het nieuws op een juiste en onderbouwde manier voor te stellen aan het grote publiek, zorgden onze PR-experts voor begeleiding van a tot z. We stoomden de CEO en enkele huishoudhulpen optimaal klaar voor interviews tijdens een mediatraining, zochten de juiste journalisten uit om het verhaal te brengen en stuurden duidelijk beargumenteerde persberichten de wereld in. Dat leverde flink wat positieve media coverage op in zowat elke Nederlandstalige dagkrant en op het VTM Nieuws.

Alle registers open

 

Hoe kan je het grote publiek overtuigen om te kiezen voor een huishoudhulp van Het Poetsbureau? Juist, door héél erg aanwezig te zijn. Onze corporate campagne ‘haal ook een ster in huis’ beslaat letterlijk alle offline en online kanalen. Tegelijk verspreiden we afzonderlijk een glasheldere employer branding boodschap, want Het Poetsbureau is een topwerkgever die zijn medewerkers soigneert als echte sterren. Overal duiken er dan ook CTA’s op om te solliciteren als huishoudhulp.

You name it, we did it

 

Hierbij slechts een kleine greep uit onze realisaties tot nu toe: belettering van wagens, fietsen en fietstassen, ontwerp van sleutelhangers, opmaak van beursstanden, werfdoeken, plooitenten, roll-ups, Facebook ads, print ads, flyers, banners, enz.

En dan zijn we onze tv-spots op VTM en Vitaya nog vergeten (zie hiernaast). Oh ja, en onze radiospots op Q-music, MNM, Stubru en Radio 1.

Beluister de radiospots

Verder ging Het Poetsbureau een samenwerking aan met Vier. Net voor of na de commerciële break van het tv-programma ‘Ons Eerste Huis’ bracht Liesbeth van Het Poetsbureau handige poetstips tot in elke Vlaamse huiskamer. Van toffe merkexposure gesproken…

Kandidaten vinden én binden

 

Om de employer branding een extra duwtje in de rug te geven, voorzagen de HR-experts van RCA Group aantrekkelijke jobpostings en werkgeversinfo op o.a. vdab.be, indeed.com en LinkedIn. Met een originele friend referral campaign stimuleren we bovendien bestaande medewerkers om nieuwe collega’s aan te brengen. In ruil krijgen ze zelf een mooie beloning, nl. JBC-kledingbonnen voor een nieuwe outfit.

Vernieuwde website

 

Al deze inspanningen leiden uiteraard ook tot massaal veel traffic naar de website van Het Poetsbureau. Daarom zorgde RCA Group voor een grondige make-over van het bestaande platform. Met een duidelijke menustructuur, leuke nieuwe visuals en sterke copy die perfect past bij de sterren van Het Poetsbureau.

Bekijk de website

En wat leverde dit allemaal op?

 

De dubbele campagne (corporate én employer branding) miste haar effect zeker niet. Sinds de lancering begin oktober 2017 gingen er al 450 extra huishoudhulpen aan de slag bij Het Poetsbureau. Intussen werden ook al 250 elektrische fietsen officieel overhandigd, net zoals de eerste 50 bedrijfswagens.

Intussen blijven de aanvragen vlotjes binnenlopen. Daar is onze klant uiteraard heel blij mee, want zo kan Het Poetsbureau zijn ambitieuze groei gestaag verderzetten. Bovendien blijft RCA Group het merk verder mee op de kaart zetten, want het verhaal is zeker nog niet uitverteld. Wordt dus vervolgd…

Team

  • Partner:Sandra Vandoren
  • Head of strategy and create:Tom Van den Bergh
  • Creative director:Bart Klerckx
  • Art director:Karolien Schroeyen
  • Copywriters:Christel Vaes, Jurgen Verbiest
  • Grafisch vormgevers:Natalie Vanheers, Lien Guldolf, Davine Motmans, Mario Moris, Gerrit Van Goethem, Claudia Poorters, Leen Penxten, Kris Piccard
  • Communicatieadviseurs:Sigrid Vanspauwen, Tom De Maeyer, Jurgen Vandevelde, Wouter Buntinx, Dirk Vanbaelen
  • Social media director:Jente Joris
  • Communicatieadviseur (social media):Brecht Caenen
  • UX designer:Katrijn Caelen
  • Developers / Project managers:Igor Foerier, Stef Van Looveren

Meer info: