Coca-Cola Company

Persaandacht genereren

Op zoek naar de Belgische Coca-Cola lightman

In de jaren ’90 maakte de Coca-Cola lightman wereldwijd furore op de tonen van ‘I just wanna make love to you’ van Etta James. Nadien lieten zijn opvolgers (als bezorger, glazenwasser en tuinman) alle vrouwenharten sneller slaan op 5 continenten. In 2014 ging Coca-Cola op zoek naar de eerste Belgische Coca-Cola lightman. Onze missie? (Pers)aandacht genereren! 

Exact 20 jaar na de eerste reclamespot lanceerde Coca-Cola een unieke campagne in België. Vrouwen werden - als belangrijkste doelgroep - ertoe aangezet om hún Coca-Cola lightman in te schrijven en dat via alle mogelijke kanalen. Het startschot van de campagne werd gegeven op 27 mei 2014 in Brussel. Na heel wat enthousiast onthaalde redactiebezoeken was heel vrouwelijk België meteen mee, met meer dan 650 inschrijvingen als resultaat. De campagne werd opgevolgd door nationale media, zowel print, online als audiovisueel. Uiteindelijk verschenen er meer dan 138 artikels over de zoektocht naar de Belgische versie van de iconische spetter. Ook op social media was de impact enorm. De campagne was zelfs zo succesvol dat we een IBIS Award in de categorie B2B in de wacht sleepten!

Op 27 mei 2014 trokken 9 knappe tuinmannen naar het Warrandepark. RCA ontwierp postkaarten waarmee ze toevallige voorbijgangers konden overtuigen om hun ideale Coca-Cola lightman te nomineren. De tuinmannen konden rekenen op heel wat aandacht. Een geslaagd initiatief!

Om meteen na de lancering persaandacht te generen, trokken we met de 9 tuinmannen en flink wat Coca-Cola lightblikjes naar enkele redacties. Ons bezoek werd - vooral door vrouwelijke werknemers - erg in dank afgenomen. Een digitaal persbericht werd verstuurd naar actua-, lifestyle- en uiteraard vrouwenpers én een selecte groep bloggers.

De 650 inschrijvingen werden gereduceerd tot 50 potentiële kandidaten die via stemming in de top 20 konden belanden. De top 20 werd vervolgens meteen getest in een professionele fotoshoot. Nadien namen dagelijks 2 van de 20 kandidaten het tegen elkaar op in online battles. De kandidaat met de meeste stemmen ging rechtstreeks door naar de finale. De fotoshoot en duels leverden erg veel leuk (!) beeldmateriaal op en werden nauwgezet gevolgd door de nationale media.

De 10 finalisten mochten het tegen elkaar opnemen in een spannende finale. Hier werden ze een laatste keer getest op stijl, humor, charme, sportiviteit en handigheid. Naast de 3-koppige jury (Jani Kazaltzis, Elodie Ouedraogo en fashionblogger Sophie Ismail) waren ook heel wat bloggers en journalisten van de partij. Na afloop van het event stuurden we een persbericht uit waarin de winnaar bekendgemaakt werd en we verspreidden een teaser van de verkiezingsshow.

Na een razend spannende eindstrijd kwam Tuur Roels verdiend uit de bus als Belgische Coca-Cola lightman 2014. Tuur verscheen nog in een mooie publi die verscheen in o.a. Flair, Libelle en Femmes d’Aujourd’hui.

 

En als kers op de taart won de campagne op 4 december 2014 een IBIS Award in de categorie ‘Business-to-Consumer Product Communication’. De prijzen werden uitgereikt door vakorganisaties 3C (Corporate Communications Community) en BPRCA (Belgian Public Relations Consultants Association). De jury bezweek voor de creativiteit en ROI van de campagne. Een dikke pluim voor Coca-Cola én het PR-team van RCA Group!

Team

  • Communicatieadviseur:Dorien Cox
  • Copywriters:Stephanie Georges, Herman Staelens
  • Art director:Davine Motmans

Meer info: