Agentschap voor Natuur en Bos

Ontwikkeling van een communicatiestrategie en digitale uitrol

Op een goed blaadje bij alle natuurliefhebbers

Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) werkt elke dag aan het behoud, de bescherming en de ontwikkeling van natuurgebieden en bossen in Vlaanderen. Het maatschappelijke nut van deze overheidsinstantie is groot, net zoals de variëteit aan taken voor het publieke goed. Toch komt de organisatie zelf nog te weinig in de spotlights bij het grote publiek…

Onder deskundige begeleiding van RCA Group en op basis van een globale communicatiestrategie wilde het ANB hierin verandering brengen. Het doel? De externe communicatie verbreden en het bereik van de doelgroepen vergroten door diverse communicatiemiddelen doordacht in te zetten.

In de nieuwe strategie kiest het ANB er bewust voor om zich te profileren als promotor van de natuur in Vlaanderen. In elke boodschap staat natuurbeleving centraal: de rol van de mens in de natuur staat op de voorgrond, of het nu gaat om interne medewerkers (veldmedewerkers, boswachters, regiobeheerders, …) of bezoekers aan de natuurdomeinen.

Bezoek de website

Eind 2014 werkten we deze visie concreet uit in de campagne #beleefdenatuur die we uitrolden via diverse digitale media. Daarin deed het ANB een oproep aan casual natuurgebruikers om hun ervaringen met lokale natuur te delen op sociale media aan de hand van de hashtag #beleefdenatuur. De boodschappen werden specifiek ontworpen voor diverse doelgroepen, volledig op maat van de provincie en interessesfeer. Zo wilden we een breed publiek overtuigen om deel te nemen aan de actie.

De campagne op sociale media werd een groot succes. Met een bescheiden advertentiebudget werden er op 2 weken tijd niet minder dan 312 foto’s ingezonden door gebruikers op Facebook, Instagram en Twitter. De Facebook-pagina van het ANB stond centraal tijdens de campagne en groeide aan met meer dan 2.500 nieuwe fans. De respons was groot en de interactie met het doelpubliek zeer positief. De hashtag #beleefdenatuur wordt nog steeds dagelijks gebruikt door natuurliefhebbers over heel Vlaanderen om natuurfoto’s te delen.

Het succes van de campagne gaf vertrouwen om nieuwe initiatieven te lanceren met focus op interactieve communicatie. Zo startten we een proefproject waarin boswachters van het ANB aan het woord kwamen op sociale media, daarover lees je hier meer. Ook de nieuwe website van het ANB zal volledig in het teken staan van natuurbeleving en interactie met natuurgebruikers.

Team

  • Communicatieadviseurs:Michael Verbeeck, Wenche Janssens, Ezra Eeman, Sebastiaan Miermans, Wouter Buntinx
  • Gedelegeerd bestuurder/partner:Ivo Clerix
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Communicatieadviseur (social media):Wiete Meulders
  • Art directors:Katrien Vandecruys, Karolien Schroeyen, Joris Bochman, Bruno Hansen
  • Grafisch vormgever:Mario Moris

Meer info: