Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

Projectcommunicatie

Noord-Zuid Kempen, infrastructuurproject om ‘u’ tegen te zeggen

Van 2011 tot juli 2014 leidde RCA Group de communicatie rond de Noord-Zuid Kempen van a tot z in goede banen, zowel voor tijdens als na de werken. Dit gigantische bouwproject had een grote impact op het dagelijkse leven van heel wat mensen en vroeg om een strategische, nauwgezette en doelgroepgerichte aanpak.

In de zomer van 2011 startte de Vlaamse overheid met de aanleg van 2 grote rotondes en een fly-over nabij de op- en afrit Geel-West en een nieuwe verbindingsweg tussen Geel en Kasterlee. De werken betekenen voor de regio een bewuste investering in vlotte, veilige mobiliteit. Voor de communicatiebegeleiding deed het Agentschap Wegen en Verkeer een beroep op RCA Group. Onze opdracht bestond erin een strategisch communicatieplan op te stellen en de concrete uitrol te verzekeren. Daarbij beseften we erg goed dat zowat iedereen betrokken partij was en nood had aan info op maat. Voldoende draagvlak creëren bij alle doelgroepen (bewoners, automobilisten, bedrijven en andere stakeholders, …) werd dan ook een van onze hoofdambities. Om te informeren, een positief imago te vormen over het project en alle betrokkenen te motiveren om mee te werken, trokken we alle registers open.

We ontwikkelden een gebruiksvriendelijke website om de voortgang van de werken helder over te brengen. Het was zo’n beetje het episch centrum voor onze projectcommunicatie. Actuele info, praktische omleidings- en bereikbaarheidsplannetjes en up-to-date nieuws waren er continu op terug te vinden. We installeerden zelfs een webcam op een toren nabij de werken en streamden de beelden van de werken live. Met succes, want het bezoekersaantal steeg voortdurend…

Bezoek de website

We garandeerden een goede perswerking door regelmatig duidelijke persberichten en -rapportages de wereld in te sturen. Om zowat elke betrokkene degelijk te informeren en tevreden te houden, bezorgden we heel wat nieuwsbrieven, brochures, infofolders en brieven aan bewoners, bedrijven, omliggende scholen, enz. Tijdens systematische infovergaderingen werd iedereen voorzien van de nodige tekst en uitleg.

 

In het straatbeeld doken er werfdoeken en infozuilen op, niet alleen om volwassenen te informeren over het bouwproject, maar ook voor de allerkleinsten. De info kwam zo letterlijk naar hen toe, zonder dat ze zelf op zoek moesten gaan.

Met Nieuwjaar verstuurden we een originele wenskaart naar de bewoners en na afloop van de werken bedankten we alle handelaars voor hun begrip en geduld met een bloemetje.

 

 

In 2012 en 2013 namen we deel aan Open Wervendag en toonden we de voortgang van de werken aan het grote publiek. Beide edities konden rekenen op heel wat kijklustigen die de grootschalige werken kwamen bewonderen.

Om het mobiliteitsproject mooi af te ronden, ontwikkelden we na afloop een overzichtelijke one-pager die alle etappes van de werken in de verf zet.

Team

  • Communicatieadviseur:Sebastiaan Miermans
  • Senior communicatieadviseur:Kristel Van Mierlo
  • Junior art director:Joris Bochman
  • Art director:Marleen Thoelen
  • Developers / Project managers:Igor Foerier, Michiel Meuris
  • Grafisch vormgever:Andreas Jans
  • Copywriter:Christel Vaes

Meer info: