Nederlands Mosselbureau

PR-promotie van de campagne

Mosselen kunnen altijd!

Belgen zijn verzot op mosselen, dat weet iedereen. Met de campagne ‘Zeeuwse mosselen kunnen altijd’ zetten we liefhebbers aan om vaker en meer gevarieerd mosselen te eten. Daarnaast wilden we ook jonge gezinnen bereiken en overtuigen om zo een nieuwe generatie van mosseleters te creëren. Onze aanpak? Een combinatie van informeren, inspireren en laten ervaren.

Wist je dat liefst 2/3 van de Zeeuwse oogst in België naar binnen gespeeld wordt, meestal in combinatie met friet of brood? De opdracht van het Nederlands Mosselbureau was 3-ledig: de consumptie van Zeeuwse mosselen stimuleren, de consument informeren/voorlichten over het product en de sector én tijdens het volledige mosselseizoen ‘free publicity’ genereren. Hierbij was het vooral belangrijk om de primaire doelgroep - jonge gezinnen met kinderen - te bereiken.

De experts van RCA Group sloegen de handen in elkaar om een alomvattend jaarplan op te stellen met specifieke timings per activiteit. We lichtten het concept toe en lijstten de diverse PR-activiteiten op. Bovendien stippelden we een plan van aanpak uit, zowel voor klassieke als social media. Ook online marketing verloren we niet uit het oog. Kortom, onze aanpak was grondig én crossmediaal.

Het concept: de 4 seizoenen

Om aan te tonen dat je bijna een heel jaar lang kan genieten van Zeeuwse mosselen wilden we inspelen op de 4 seizoenen. We werkten telkens met typische ingrediënten en gewoontes eigen aan het seizoen. Zo wilden we de veelzijdigheid van Zeeuwse mosselen aantonen én tegelijk bewuste eetkeuzes en verantwoorde consumptie promoten: elk seizoen heeft immers heel wat lekkers te bieden!

4 seizoenen = 4 chefs

Voor elk seizoen voorzagen we een 3-tal recepten die volledig pasten in de stijl van het seizoen. We werkten met verse seizoensproducten, puur en met respect voor het basisproduct. Vervolgens gingen we op zoek naar 4 authentieke, sympathieke chefs die pasten binnen ons concept. Om de mensen ‘goesting’ te geven om zelf aan de slag te gaan, trokken we in de zomer van 2014 met Peter De Clercq, bbq-chef bij uitstek, naar Yerseke. Van elk mosselgerecht dat hij klaarmaakte, namen we een filmpje op dat later op Libelle TV werd uitgezonden.

Persreis naar Yerseke

Om de start van het mosselseizoen onder de aandacht te brengen, trokken we met verschillende journalisten naar Yerseke. Ze reisden mee met de mosselkotter die de eerste mosselen van het seizoen binnenhaalde en ze kregen een uitgebreid persdossier mee. Of de persreis zijn doel bereikte? Zeker en vast, want de media berichtten volop over de start van het nieuwe mosselseizoen.

Nationale mosselweek

5 dagen lang trokken we met een leuke ‘mosseltruck’ doorheen 5 Vlaamse provincies en trakteerden op mosselgerechtjes en inspirerende receptenboekjes. Onze stedentour sloten we af aan het MAS in Antwerpen. Hier maakte een chef mosseltjes voor iedereen en kwamen er 4 historische mosselvloten feestelijk binnengevaren. We ensceneerden zelfs de mosselverkoop in de jaren 1900 aan de hand van een toneeltje. Overal waar we kwamen, doken heel wat kijklustigen en lekkerbekken op!

 

Wedstrijden op social media

Op Facebook voorzagen we een wedstrijd voor elk seizoen. Zo mocht de winnaar van de zomerwedstrijd mee als VIP op een echte mosselkotter, om als eerste te proeven van de nieuwe oogst Zeeuwse mosselen.

Grondige mediaplanning

Voordat het mosselseizoen startte, zat RCA Group samen met heel wat mediapartners om vanuit die partnerships een mediaplanning op te stellen. Zo werden er elk seizoen filmpjes getoond op Libelle TV die ook op YouTube te bekijken zijn. Verder verschenen er heel wat pano’s in magazines zoals Nina, Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Nieuwsblad Magazine, Victoire en Culinaire Ambiance.

 

Team

  • Communicatieadviseurs:Yannick Speelmans, Dorien Cox
  • Senior communicatieadviseurs:Kim Reynders, Helga Opdekamp
  • Grafisch vormgever:Davine Motmans
  • Copywriter:Stephanie Georges
  • Mediacoördinator:Sabina Fillée

Meer info: