Vrije Universiteit Brussel

Rekruteringscampagne

Maak van je toelatingsexamen geen fail

Het toelatingsexamen voor geneeskunde is geen lachertje. Je kan je dus maar beter goed voorbereiden. Om het aantal inschrijvingen van eerstejaarsstudenten een flinke boost te geven, koos de faculteit Geneeskunde van de VUB na een pitch voor RCA. Enter een inspirerende en ondersteunende rekruteringscampagne…

Speciaal voor toekomstige studenten geneeskunde ontwikkelden we het digitale platform ikworddokter.be. Dat diende als sterke kapstok voor alle communicatie en werd ingeleid met een glasheldere call to action: ‘maak van je toelatingsexamen geen fail’.

We vonden het belangrijk om dezelfde taal te spreken als de studenten. Want het jargon in medische handboeken is al moeilijk genoeg. Daarom verpakten we onze boodschap in gifs. En tja, die funny fail filmpjes maken nog maar eens pijnlijk duidelijk dat de wereld niet zonder dokters kan. We koppelden er meteen een herkenbare, frisse look aan. Die trokken we nadien consequent door naar alle vormen van communicatie.

 

De website ikworddokter.be puilt uit van de praktische info, oefeningen en tips om het toelatingsexamen zonder kleerscheuren te doorstaan. Tegelijk is dit een mooie kans om de eigenheid van het onderwijs aan de VUB te onderstrepen. We zetten de VUB vooral op de kaart als een ondersteunende universiteit die zich bewust is van de noden van (toekomstige) studenten.

Op het platform komen studenten en lectoren uitgebreid aan het woord. En in de discussiegroep kunnen nieuwsgierigen volop chatten met andere studenten geneeskunde om te polsen naar het echte campusleven.

Via social media steken we blokkende studenten een extra hart onder de riem door hen te verwelkomen op een gloednieuwe pagina. In de bijhorende gesloten community kunnen toekomstige eerstejaarsstudenten ook de koppen bij elkaar steken om tips, weetjes en samenvattingen uit te wisselen.

Team

  • Senior communicatieadviseurs:Leen Fourrier, Wouter Buntinx
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Strateeg:Lotte Sidarow
  • Creative director:Bart Klerckx
  • Art directors:Marleen Thoelen, Bruno Hansen
  • Grafisch vormgevers:Inne Quetin, Kris Piccard
  • Social media director:Jente Joris
  • Communicatieadviseur (social media):Maarten Vaesen
  • Developers / Project managers:Mattia Norcini, Igor Foerier
  • UX designer:Katrijn Caelen

Meer info: