Limburg.net

Sensibiliseringscampagne rond thuiscomposteren

Maak het tof in uwe hof!

Op vraag van afvalintercommunale Limburg.net bedachten we een campagne om mensen aan te zetten om thuis hun groente-, fruit- en tuinafval te verwerken en te composteren.

Met de promocampagne ’t Is tof in mijne hof zetten we alle voordelen van thuiscomposteren mooi in de verf. Door zelf aan de slag te gaan met gft-afval wordt de huisvuilzak meteen 50% minder dik. Tegelijk levert het de beste natuurlijke bodemverbeteraar op die er is. Om iedereen te stimuleren om thuis te composteren, wilden we vooral de funfactor benadrukken. Dat deden we met knotsgekke circusfiguurtjes die volop feest vieren in de achtertuin. En dat is allemaal te danken aan de compostbak die er staat! De campagne liep in het voorjaar en de zomer van 2014. Daarbij voorzagen we flink wat communicatie-actie om de boodschap kracht bij te zetten!

We creëerden een dynamisch en opvallend tv-spotje dat vertoond werd in bioscoopzalen en op TVL. Daarin wordt de kijker meegevoerd naar een Belgische achtertuin. Er heerst een heuse circussfeer en het is er volop feest. Daar zit de compostbak voor alles tussen! De call to action is duidelijk: start vandaag nog met thuiscomposteren!

Uiteraard zorgden we ook online voor de nodige coverage. Op de campagnesite die we speciaal in het leven riepen, komen bezoekers meer te weten over ’t Is tof in mijne hof. Verder kunnen ze hun kennis over composteren testen en ontdekken welke composteervorm het best bij hen past.

Bezoek de website

               

We koppelden er meteen een leuke wedstrijd aan vast. Elke Limburger en Diestenaar kon zich online registreren, een affiche downloaden en die voor het raam hangen. Ontdekte onze rondreizende reporter de affiche, dan maakte de thuiscomposteerder in kwestie kans op een groot tuinfeest.

Om iedereen aan te moedigen om te starten met thuiscomposteren én deel te nemen aan de wedstrijd, zetten we de campagne op alle mogelijke manieren in de spotlights. Met o.a. heel wat posts op Facebook, in de Nette Krant (bijlage bij het Belang van Limburg) én op de bussen van De Lijn die rondtoerden in heel Limburg.

Team

  • Communicatieadviseur:Leen Fourrier
  • Junior art directors:Bruno Hansen, Joris Bochman
  • Art directors:Karolien Schroeyen, Marleen Thoelen
  • Grafisch vormgever:Gerrit Van Goethem
  • Copywriters:Christel Vaes, Tom De Vliegher
  • Productie tv-spot:Sabouge

Meer info: