EWI

Overheidscampagne

Het leven van een jonge wetenschapper

In 2012 lanceerde EWI - het departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse overheid - voor het eerst de mediacampagne ‘Richting Morgen’. Het doel? Wetenschap onder de aandacht brengen, vooral bij jongeren. In 2013 pikte RCA Group de draad van deze campagne op onder impuls van minister Ingrid Lieten. Met hetzelfde idee in het achterhoofd lieten we een volledig nieuwe mediacampagne los op Vlaanderen.

Wetenschap is zoveel meer dan grauwe professoren in obscure labo’s. We wilden jongeren ervan bewust maken dat wetenschap erg dichtbij kan zijn in dagelijkse dingen. Trouw aan het idee van Richting Morgen, stelde RCA Group 3 jonge ‘rolmodellen’ voor die wetenschap elk op hun eigen manier gebruiken om straffe dingen te ‘maken’. Dat deden we passend binnen een sfeer en cultuur waarin jongeren de magie van het maken en ondernemen herontdekken. 

We doken mee in het leven van Folke Lemaitre (CEO Engagor), Julie Van Tongerloo (R&D Barry Callebaut) en Manon Vercammen (productontwikkelaar). Stuk voor stuk bewandelen ze een totaal verschillend parcours, maar met 1 constante: een rugzakje met wetenschappelijke bagage waarmee je alle kanten uit kan. We stelden een ‘tranche de vie’ voor, enkele flitsen uit hun dagelijkse bezigheden, met kleine en grote momenten. Van de slaapkamer, over de productiesite en het operatiekwartier tot de San Francisco bridge. Telkens met herkenbare beelden die ‘goesting’ doen krijgen. 

Van onze 3 jonge rolmodellen maakten we telkens een tv-spot in reportagestijl die te zien was op Een, VTM, Canvas en Vier. Zo bijvoorbeeld dat van Julie van Tongerloo: zij ontwikkelt als bio-ingenieur bij Barry-Callebaut chocolade waarvan zowat de hele wereld kan proeven. Daarnaast lanceerden we 3 radiospots op Studio Brussel, Radio 2 en Q-Music.

Beluister de radiospot

Manon Vercammen viel als productontwikkelaar in de prijzen met haar idee van de ‘Neurobi’, een microchirurgisch toestelletje dat de functies combineert van een pincet en een schaartje.

Met sterke advertenties in Metro en Klasse voor Ouders bereikten we heel Vlaanderen.

Folke Lemaitre stampte als computerwetenschapper Engagor uit de grond, een Gents bedrijf van origine dat intussen internationale toppen scheert in social media-land.

Een vierde rolmodel is Lennart Joos, de winnaar van de Facebook-actie van de vorige EWI-campagne. Ook in 2013 zette hij zijn schouders mee onder het online verhaal door de Facebook-pagina te voorzien van interessante inhoud.

Met een combinatie van luchtige posts, straffe weetjes en fijne acties bliezen we de Facebook-pagina van ‘Richting Morgen’ leven in.

Ter gelegenheid van de ‘Dag van de Wetenschap’ ontwierpen we enkele passende gadgets zoals potloden en draagtassen.

Team

  • Communicatieadviseur:Yves Gregoor
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Art director:Kees Valk
  • Junior art director:Joris Bochman
  • Creative copywriter:Ludo Truyens
  • Communicatieadviseur (social media):Jente Joris
  • Productiehuis:Denzzo
  • Regie/dop:Serdaz Donmez
  • Fotografie:Kaat Pype

Meer info: