BIVV

Wintercampagne 2015

Een beetje BOB bestaat niet.

In september 2015 kreeg RCA Group groen licht om de BOB wintercampagne 2015 te lanceren. Samen met het BIVV en de sponsorende partners Belgischer Brouwers & Assuralia voerden we een campagne van algemeen belang. Het doelpubliek? De volledige Belgische bevolking. Het doel? Sensibiliseren zonder te stigmatiseren. Tegelijk vierde BOB in 2015 zijn 20ste verjaardag: hét uitgelezen moment om feestelijk uit te pakken met als kers op de taart het BOB weekend.

Rijden onder invloed (ROI) van alcohol is in België nog steeds een groot probleem. Op 6 jaar tijd is het cijfer zelfs nauwelijks veranderd. Bovendien is het een sociale norm geworden om als BOB toch 1 tot 2 glazen alcohol te drinken. Uit cijfers van het BIVV blijkt dat het verschil in ROI tussen weekend- en weeknachten de voorbije jaren kleiner werd. Voornamelijk mannen tussen 26 en 54 jaar behoren tot de probleemgroep en ROI komt nog steeds het meest voor op locaties zoals cafés, bars, restaurants, fuiven en discotheken.

Met deze intake in het achterhoofd werkte RCA Group toe naar een sterk en duidelijk strategisch concept, met een creatieve mix tussen emotie en humor. Het doel op korte termijn was om de intentieverklaringen rond ROI te verbeteren en op lange termijn om de sociale norm te installeren om als BOB totaal geen alcohol te drinken. Het kernidee was ‘Iedereen kent BOB, maar de échte BOB, die heeft nul op.’ Die conceptlijn vertaalden we naar een strakke visuele interpretatie, herkenbaar qua locatie en setting en met cleane fotografie. We plaatsten de baseline op een bierkaartje dat op een houten cafétafel ligt.

Op straat werd dit concept eerst uitgebreid getest bij zowel Nederlandstaligen als Franstaligen om te checken of de headline, baseline, het type achtergrond en de ornamenten in het beeld wel aansloegen en herkenbaar waren. Daarmee legden we de basis voor de baanaffiches en maakten we een afgeleide op bierviltjes. Die werden gedrukt op een oplage van meer dan 2 miljoen stuks en verdeeld via het uitgebreide netwerk van de Belgische Brouwers. Op het bierkaartje lanceerden we een opvallende wedstrijd: ‘Wie wordt BOB van de week?’ die we ook boostten met een uitgekiend social media contentplan. 10 weken lang konden mensen hun favoriete BOB nomineren, likes verzamelen en zo kans maken op telkens 4 tickets voor Bobbejaanland. Hiermee bereikten we in totaal meer dan 1.500 genomineerde BOBs en 35.000 unieke stemmers via bob.be.

Ook radiospots namen we voor onze rekening. Daarbij speelden we vooral op het element ‘een beetje’ uit de baseline. We schetsten heel herkenbare situaties met een knipoog waarbij een beetje niet goed genoeg is: een chirurg die zijn patiënt maar een beetje verdooft, een vrouw die het autoraampje in de carwash slechts een beetje sluit, …

Beluister de radiospot

Dan was er nog het BOB weekend dat startte op 15 januari 2016: van vrijdag 18u00 tot maandag 06u00 werden er lokaal en federaal intensief alcoholcontroles uitgevoerd over het hele land. Het weekend werd afgetrapt door een kick-off persmoment door Ministers Jambon, Weyts & Gallant, vergezeld van een BOB foodtruck die zorgde voor de bedeling van 1.100 muffins gesponsord door Panos & een BOB mobiel met flyteam. Dit team ging het hele weekend langs bij de controleposten en bezorgden de ‘negatieve blazers’ een feestelijk BOB pakket (met o.a. Bobbejaanland-tickets, een special edition sleutelhanger van 20 jaar BOB en andere leuke prijzen).

Zo draaiden we de boodschap om: vermijd geen controles, maar kom er juist langs en spot de BOB mobiel. Een extra boost tijdens het weekend kwam dankzij redactionele airplay en aangepaste spots op nationale zenders Studio Brussel en Bel RTL. Verder kon je er de BOB blaasmachine ontdekken, een standalone automaat die sleutelhangers verdeelt wanneer er negatief geblazen wordt. Dit toestel wordt ook na de campagne nog op heel wat events gebruikt als eyecatcher.

RCA Group deed hier nog een schepje boven op en liet het BOB weekend online extra leven met live contentcreatie en communitymanagement op o.a. Facebook en Twitter. Met een bereik van meer dan 800.000 mensen en met meer dan 14.000 shares, likes & comments, mogen we zeker van een succes spreken!

 

Team

  • Senior communicatieadviseur:Mireille Vanderhallen
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Creative director:Bart Klerckx
  • Art directors:Karolien Schroeyen, Marleen Thoelen
  • Junior art director:Bruno Hansen
  • Grafisch vormgever:Marleen Vanloffeld
  • Partner:Wim Claesen
  • Digital director:Dieter Van Esch
  • Communicatieadviseurs social media:Jente Joris, Ben Roggen, Aurore Sabbe
  • Senior communicatieadviseur:Wouter Buntinx
  • Copywriters:Christel Vaes, Ludo Truyens

Meer info: