Chaudfontaine

Corporate communicatie & persaandacht genereren

Duurzaam mineraalwater, vanaf de bron tot in de fles

In 2013 maakte Chaudfontaine als mineraalwaterproducent 10 jaar deel uit van Coca-Cola Enterprises. Een decennium waarin voornamelijk een doordacht water- en energiebeleid centraal stond. Deze inspanningen gingen zeker niet onopgemerkt voorbij en werden bekroond met het gouden ‘European Water Stewardship’-certificaat. Om deze duurzame primeur in de sector extra in de kijker te plaatsen, bood RCA Group ondersteuning.

Met een geïntegreerd en coherent communicatieplan als leidraad probeerden we strategisch meerdere doelen te bereiken. Enerzijds wilden we uiteraard persaandacht genereren, zowel op lokaal als nationaal niveau. Anderzijds trachtten we de belangrijkste stakeholders (o.a. bevolking, politici, milieu-organisaties, CSR-experts, overheden, enz.) te stimuleren om de kernboodschap van Chaudfontaine zelf te verspreiden. Zo wilden we een breder draagvlak creëren en de betrokkenheid en bewustwording van de (lokale) maatschappij positief beïnvloeden.

Met het EWS-certificaat heeft Chaudfontaine een mooie troef in handen om zich op kwalitatief vlak verder te onderscheiden van de concurrentie. Om dit extra in de verf te zetten, organiseerden we op 2 oktober 2014 een event voor stakeholders en pers. Wat stond er op het programma? Toespraken, overhandiging van het EWS-certificaat, rondleiding, netwerking en de mogelijkheid voor journalisten om de productiemanager en woordvoerder te interviewen. Er waren een 10-tal journalisten aanwezig (o.a. RTBF Radio, RTC Liège, Canal Z, Belga, La Dernière Heure, La Meuse) en een 100-tal andere stakeholders.

Op vlak van communicatie lieten we niets aan het toeval over. We probeerden een zo ruim mogelijk publiek aan te spreken en pasten de ‘tone of voice’ van elke berichtgeving aan de juiste perscategorie aan. Zo ontvingen journalisten die niet op het persevent aanwezig konden zijn een uitgebreid persdossier en de top 25 key-journalisten ontvingen een speciale persbox. Daarin waren een creatieve infographic en exclusief ontworpen Chaudfontaine-fles de eyecatchers van dienst.

Naar aanleiding van Wereldwaterdag op 22 maart 2014 pitchten we interviews met een persoonlijke rondleiding door de productiedirecteur. Helaas werd het interview voor L’Echo met de CEO van Coca-Cola Enterprises John F. Brock last minute door hemzelf afgelast. Dat stond een mooie verschijning in deze Franstalige krant gelukkig niet in de weg.

Om zoveel mogelijk ruchtbaarheid te geven aan het EWS-nieuws van Chaudfontaine, richtten we onze pijlen strategisch op een brede waaier van doelgroepen: stakeholders, vakbladen (RetailDetail Magazine, Gondola, Food Industry), nationale media (De Tijd, L’Echo, Le Soir, De Standaard) en regionale media (La Meuse Liège, L’Avenir éd. Verviers, La Libre Belgique éd. Liège). Met succes, want onze kernboodschappen werden goed opgepikt. Er verschenen een 30-tal artikels met een milimeterwaarde van € 39.579 en een free publicity waarde van € 153.403, goed voor een totaaloplage van 632.074 en liefst 462.673 online lezers.

Team

  • Senior communicatieadviseur:Kim Reynders
  • Copywriter:Stephanie Georges
  • Art director:Marleen Thoelen
  • Grafisch vormgever:Davine Motmans

Meer info: