UNIZO, Comeos & UCM

Handelaarscampagne voor consumenten

Dubbel zoveel shopplezier tijdens Weekend van de Klant

In 2017 bundelden ondernemersorganisaties UNIZO en UCM voor het eerst de krachten met handelaarsorganisatie Comeos om shoppers niet 1, maar 2 dagen in de watten te leggen. Hun ambitie was om Dag van de Klant (initiatief van UNIZO en UCM) en Sunday Shopday (event van Comeos) te laten samenvloeien tot 1 groot, feestelijk shopweekend in heel België.

Op 30 september en 1 oktober 2017 was het zover: overal in het land verwenden kleine en grote handelaars hun trouwe klanten. Van de slager om de hoek tot de H&M op de Meir. Na een pitch werd RCA gekozen voor de uitwerking van de volledige campagne.

We gingen op zoek naar een initiatief met een betekenis, méér dus dan een attentie in de winkel. De winkelbeleving in alle diversiteit stond centraal. We wilden de meerwaarde benadrukken ten opzichte van online shoppen, want er gaat niks boven menselijke relaties in geuren en kleuren. Daarom werkten we een campagne uit die alle shoppers bedankt om in dit digitale tijdperk toch te kiezen voor een fysieke winkel. Met de nodige toeters en bellen natuurlijk.

De samenwerking startte bij de ontwikkeling van een naam voor de campagne met bijhorend logo. Voor Weekend van de Klant kozen we een authentieke, ietwat ambachtelijke stijl. In een leuke tv-spot zetten we eerst de grafische lijn uit: het decor bestond volledig uit papier en alles werd gefilmd met stop motion.

Bekijk ook de making-of

Die sterke vormgeving trokken we door naar ons ontwerp van affiches, advertenties en banners. We ontwierpen zelfs koekendoosjes in dezelfde stijl als giveaways voor trouwe klanten. Ook op de radio zorgden we voor de nodige activatie om deel te nemen aan Weekend van de Klant.

Beluister de radiospot

In samenwerking met Het Nieuwsblad lieten we een speciale krantenbijlage van de persen rollen. Daarin kwamen alle acties van deelnemende handelaars aan bod. Genoeg om klanten het hele weekend lang te verwennen in hun vertrouwde winkels én hen aan te sporen om nieuwe handelszaken te ontdekken.

In gaststad Lier kreeg Weekend van de Klant nog nét een tikkeltje meer. Radiozender MNM was er aanwezig om een echt feestweekend op gang te trekken. Zo konden de klanten niet alleen naar hartenlust shoppen, maar de dj’s ook in levenden lijve ontmoeten en genieten van heel wat optredens en randanimatie.

Team

  • Senior communicatieadviseur:Leen Fourrier
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Creative director:Bart Klerckx
  • Art director:Karolien Schroeyen
  • Junior communicatieadviseur:Laurien Celis
  • Grafisch vormgever:Natalie Vanheers
  • Copywriter:Christel Vaes

Meer info: