KPMG

HR-campagne

Call it a spark, call it an aha!

Als grote internationale accountants- en adviesorganisatie is KPMG continu op zoek naar nieuwe medewerkers. Aan RCA Group werd gevraagd om een HR-campagne uit te werken, helemaal in lijn met hun corporate verhaal ‘Smart Always Wins’…

KPMG heeft door de jaren heen een erg sterk employer brand weten op te bouwen: al 8 jaar op rij haalt het bedrijf de titel van ‘Top Employer’ binnen in België. In diverse domeinen (Audit, Tax & Legal, Advisory en Accountancy) werven ze voortdurend een brede waaier van profielen aan. Geknipte kandidaten? Dat zijn sowieso knappe koppen die top zijn in hun vak. Ze moeten een advies niet enkel uitwerken, maar ook kunnen toepassen en uitleggen bij klanten. Ervaring is mooi, maar KPMG richt zijn pijlen ook expliciet op pas afgestudeerden of laatstejaarsstudenten.

Het AHA!-concept dat RCA Group uitwerkte voor de HR-campagne, sluit naadloos aan op die ambitie. KPMG is immers op zoek naar mensen die erin slagen om bij klanten een AHA!-erlebnis los te weken. Dat is een situatie waarin je plots nieuwe inzichten verkrijgt in een eerder onbegrijpbaar probleem: je was al lange tijd tevergeefs op zoek naar een oplossing en denkt ineens: “aha, zo kan het ook.”

 

De boodschap van de campagne is simpel, toegankelijk én taal- en cultuurneutraal. Engels is immers de voertaal van KPMG en ook in die internationale context blijft het Nederlandstalige AHA!-idee overeind. De visuele uitwerking is erg herkenbaar en flexibel inzetbaar. We kozen diverse AHA!-communicatiedragers uit om het employer brand van KPMG nog meer te versterken.

 

Om studenten (handelsingenieur, TEW, informatica, rechten, accountancy, enz.) in hun derde, vierde of laatste opleidingsjaar te overtuigen om te solliciteren bij KPMG, organiseerden we movie events in Leuven, Antwerpen en Brussel. Via www.mykpmg.be konden ze inschrijven om gratis een avant-première bij te wonen en het bedrijf beter te leren kennen. We stuurden niet alleen opvallende uitnodigingen in print uit, maar ook een leuke mailing.

We wilden méér dan een ‘gewone’ infobrochure ontwerpen. Dus kozen we voor het ‘Book of Ide-AHA!s’, een origineel notaboekje met ringen en een flap. KPMG wordt er duidelijk in de schijnwerpers gezet, maar tegelijk laat het blanco schriftje toe om spontane invallen of geniale AHA!-ideeën meteen neer te pennen. Handig!

 

Uiteraard is KPMG als dynamisch bedrijf regelmatig aanwezig op (job)beurzen, infosessies en andere events. Om de aandacht te trekken, ontwierpen we een volledige beursstand, inclusief roll-ups en A4-flyers. Bezoekers aan de stand krijgen steevast een leuke giveaway mee, nl. een waterproof notepad met potlood en zuignap. Zo gaat inspiratie onder de douche of in bad nooit meer verloren!

Om al deze inspanningen kracht bij te zetten, mocht bannering op de careersite van KPMG zelf niet ontbreken, net zoals advertenties in diverse vacaturemagazines.

Team

  • Partner:Sandra Vandoren
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Junior art director:Bruno Hansen
  • Art director:Karolien Schroeyen
  • Copywriter:Christel Vaes
  • Grafisch vormgevers:Mario Moris, Claudia Poorters
  • Developer / Project manager:Sven Vandevenne

Meer info: