Limburg.net

Sensibiliseringscampagne

Beter sorteren kan je leren!

Op verzoek van Limburg.net en Fost Plus bedachten onze communicatie-experts ‘De ‘p’ van pmd. Geen idee?’. Onderzoek toont nl. aan dat het niet zo goed gesteld is met de kennis van de burger over pmd. Vooral de letter ‘p’ zorgt voor verwarring. Hoog tijd om hier komaf mee te maken en de strijd aan te binden met fout afval in de blauwe zak.

Als boegbeeld voor onze sensibiliseringscampagne kozen we voor een reuzengroot lichtblauw vraagteken, een subtiele verwijzing naar de nog té vaak onbekende ‘p’ van pmd. De ‘p’ staat enkel voor plastic flessen en flacons. Plastic afval zoals yoghurtpotjes, botervlootjes en zakjes horen dus zeker niet thuis in de blauwe zak. Opvallen en aandacht trekken met dit speciale icoon was dé boodschap vanaf oktober 2013… en dat is ons goed gelukt! Onze geïntegreerde aanpak waarbij we diverse mediakanalen strategisch inzetten, zorgde ervoor dat zowat niemand eraan kon ontsnappen. Voortaan zal elke Limburger en Diestenaar nóg beter sorteren!

Het blauwe icoon van de campagne dook overal op in het straatbeeld dankzij de opvallende bestickering van lijnbussen. Ook de afvalophaalwagens van Limburg.net werden voor de gelegenheid uitgedost met een opvallend grote ‘P’-bedrukking. 

Onze reporter ging gedurende 9 weken op tournee door tal van steden en gemeenten. Uitgedost in een kleurig lichtblauw pak en met het opblaasbare vraagteken onder de arm stapte hij op voorbijgangers af.

De reporter voelde de mensen aan de tand over algemene sorteerkennis, organiseerde een heuse afvalkwis en er werden ludieke filmpjes van gemaakt die nadien op Facebook verschenen. Overal waar hij opdook, kwamen er spontaan nieuwsgierige voorbijgangers een kijkje nemen en enthousiast deelnemen aan de actie.

 

We ontwierpen een speciale infofolder die bij elke inwoner in de bus viel. Daarnaast zorgden we voor een catchy radiospot op Radio2 en een ludieke tv-commercial op TVL.

Ook in de Nette Krant (een bijlage bij Het Belang van Limburg), Het Laatste Nieuws én op Facebook zetten we de campagne mooi in de picture.

Luister naar de radiospot

Team

  • Communicatieadviseur:Leen Fourrier
  • Strategic / creative director:Tom Van den Bergh
  • Art director:Karolien Schroeyen
  • Junior art director:Joris Bochman
  • Creative copywriter:Ken Houben
  • Grafisch vormgever:Gerrit Van Goethem

Meer info: