Hogeschool UCLL & Pukkelpop

Sensibiliseringscampagne

Alpaca’s op de festivalweide

Wie zomer zegt, roept festivals. En wie in de zomer van 2017 ‘Pukkelpop’ zei, dacht spontaan aan alpaca’s. Wie op deze editie aanwezig was, heeft ongetwijfeld deze knoddige lama lookalikes zien opduiken. Niet door de combinatie van weinig slaap, bier en ravioli in blik. Wél dankzij de ludieke sensibiliseringsactie die RCA Group bedacht in opdracht van Hogeschool UCLL en Pukkelpop.

Het partnership tussen Hogeschool UCLL en Pukkelpop loopt intussen al 3 jaar. Samen brengen ze tijdens het festival duurzaamheid telkens onder de aandacht bij jongeren. Editie 2017 stond volledig in het teken van afvalbeperking. Met de leuke slagzin ‘Alpaca my tent back home’ riepen we iedereen op om zijn tent weer mee naar huis te nemen na het hele feestgebeuren. Wie dat deed, maakte meteen ook kans op een combiticket voor zichzelf en 4 vrienden. Zo eenvoudig was het.

Slechte gewoontes kan je uiteraard niet zomaar afleren op 1-2-3. Maar dankzij de alpaca actie en ons bijhorende instructiefilmpje hebben we de Pukkelpoppers wel wakker geschud. Ze beseffen dat er van hen verwacht wordt dat ze hun rommel opruimen bij vertrek in plaats van die gewoon te laten rondslingeren op de campingweide.

Bekijk het instructiefilmpje

We kozen bewust voor een laagdrempelige aanpak zonder een belerend vingertje op te steken. Met een vleugje humor én een leuke beloning blijft de boodschap nu eenmaal beter plakken bij de jeugd.

In de aanloop naar Pukkelpop ontwikkelden we alpacamytent.be, een minisite waarop je je kon registreren om deel te nemen aan de wedstrijd. Tegelijk lanceerden we de campagne ook via Facebook, Twitter en Instagram met de hashtag #alpacamytent.

Er verschenen heel wat grappige foto’s online van opruimlustige festivalgangers die wel een combiticket in de wacht wilden slepen.

En de resultaten? De cijfers van social media spreken voor zich: we bereikten meer dan 181.546 relevante personen, goed voor een totaal van 1.325.629 impressies, 66.550 video views en 713 reacties via Facebook posts. Bovendien pikte de Vlaamse pers de actie gretig op, met meer dan 19 offline en online artikels tot gevolg.

In maart 2018 sleepten we ook een award in de wacht voor ‘sociale media-campagne van het jaar’ op het Hasseltse marketing- en communicatie-event Comm’af. Met een leuke case movie wisten we de jury te overtuigen. Zeker niet slecht voor een handvol alpaca’s, toch?

Team

  • Communicatieadviseurs:Stéphanie Romano, Jurgen Vandevelde
  • Head of brands:Micha Appermans
  • Creative director:Bart Klerckx
  • Junior communicatieadviseur:Laurien Celis
  • Art directors:Bruno Hansen, Marleen Thoelen
  • Grafisch vormgevers:Natalie Vanheers, Gerrit Van Goethem
  • Developer / Project manager:Igor Foerier
  • Partner:Wim Claesen
  • Social media director:Jente Joris
  • Communicatieadviseur (social media):Elke Vanbrusselt

Meer info: