Scania Benelux

Restyling medewerkersmagazine, realisatie verjaardagsmagazine & ontwikkeling microsite

Alle medewerkers mee aan het stuur!

Scania is één van de grootste fabrikanten ter wereld van zware vrachtwagens, bussen en motoren voor industriële en scheepvaarttoepassingen. Dit internationale bedrijf stelt wereldwijd zo’n 40.000 werknemers tewerk en is actief in zowat 100 landen op vlak van verkoop, services en financiële diensten. Met productiefaciliteiten in Europa, Zuid-Amerika en Azië en eigen R&D-afdelingen in Zweden weet Scania een strategisch sterke marktpositie te behouden.

Het bedrijf wil zijn medewerkers ook bewust koesteren, informeren, verbinden en enthousiasmeren. Daarom ging Scania Benelux in 2015 met RCA Group in zee voor de uitwerking van enkele zeer leuke opdrachten die het ‘employer branding’ level overduidelijk de hoogte in duwen.

Restyling medewerkersmagazine

 

RCA Group stond in voor de grondige restyling van Griffioen / Griffon, een driemaandelijks magazine voor en door medewerkers. Het doel? Het bestaande medewerkerstijdschrift ‘heruitvinden’ en het wij-gevoel tussen België, Nederland en Luxemburg stimuleren. In de aangesneden onderwerpen - mee bepaald door de mensen zélf - zitten telkens ook de bedrijfswaarden van Scania verwerkt.

Dit magazine verschijnt zowel in het Nederlands als het Frans. Het is vooral bedoeld voor de monteurs van de werkplaatsen, maar ook voor de hoofdkantoormedewerkers in Breda. Het valt als printversie thuis in de bus bij zo’n 1.400 medewerkers verspreid over de 3 landen. Daarnaast is de digitale variant achteraf ook steeds raadpleegbaar op het intranet. Om ook het gezin van elk personeelslid te betrekken, reserveren we voor de allerkleinsten in elk nummer een plaatsje voor een leuke inkleurtekening.

De realisatie van a tot z is bij ons in deskundige handen. Dat houdt o.a. in: mee ideeën bedenken, interviews afnemen (in Nederlands, Frans en soms zelfs Duits), eindredactie van aangeleverde teksten, vertalingen, lay-out, druk, handling, verzending, fotografie indien nodig, en zo meer.

De rubrieken die het meest geliefd zijn bij het lezerspubliek zijn zonder twijfel de hobby’s van collega’s en het familienieuws met aankondiging van geboortes, huwelijken, teambuildings, enz.

Realisatie verjaardagsmagazine

 

Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van Scania Luxemburg stelden we ook een apart minimagazine samen dat erg werd gesmaakt.

 

Ontwikkeling microsite

 

In 2016 bestond Scania precies 125 jaar. Om de toekomst krachtig vorm te geven, wilde het bedrijf met de eigen medewerkers en klanten graag terugblikken op het rijke verleden. Om het commitment optimaal te boosten, ontwikkelde de Online afdeling van RCA Group een soort digitaal poëzieboekje waarin chauffeurs en Scania lovers hun herinneringen, verhalen en avonturen opnieuw tot leven konden wekken.

 

Ontdek de website

 

De mooiste online inzendingen werden gebundeld en uitgegeven in een papieren jubileumboek als bijzonder souvenir. Dit concept sloeg zo fel aan bij Scania Benelux dat de formule ook in andere landen werd overgenomen. De microsite bestaat intussen niet alleen in het Nederlands, Frans en Duits, maar ook in het Deens, Zweeds en Engels.

 

Team

  • Senior communicatieadviseurs:Tinne Marant, Wouter Buntinx
  • Development:ClicketyClick
  • Art director:Katrien Vandecruys
  • Grafisch vormgever:Mario Moris
  • Copywriter:Christel Vaes

Meer info: