B.Ben Roggen

Als tweede meest gedownloade applicatie ter wereld na Whatsapp verovert TikTok steeds meer harten, vooral die van generatie Z. Het populaire videoplatform krijgt nog dagelijks een boost, zeker wanneer celebrities als Cardi B, Post Malone en Kevin Hart zich wagen aan typische TikTok-challenges of er zelf nieuwe bedenken.

Het Sociaal Belang

Die boot wilde Tom Jozef Irène Van Grieken, Vlaams-nationalistisch politicus voor Vlaams Belang, blijkbaar ook niet missen. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de communicatiemix van politieke partijen. Dat werd duidelijk uit de cijfers die Facebook en Google vrijgaven naar aanleiding van de meest recente verkiezingen. Daaruit bleek dat Vlaams Belang ongeveer 400.000 euro uitgaf aan advertenties op Facebook.

In hun typische stijl zette Vlaams Belang op 13 februari z’n eerste stappen op TikTok en dan kom je voor- en tegenstanders tegen. De reacties waren niet mals en zijn aanwezigheid op het platform wordt matig gewaardeerd. Maar zoals al bleek tijdens de afgelopen verkiezingen kan zijn aanpak ook op de nodige steun rekenen. Die vertaalde zich in meer dan 6.500 volgers en bijna 15.500 likes in minder dan 1 dag.

Jonge stemmers bereiken

De keuze voor dit medium is wellicht weloverwogen, want TikTok wordt voornamelijk bevolkt door jongeren uit Gen Z. Je bereikt er dus jonge, vaak nog beïnvloedbare stemmers, op een platform dat binnen hun leefwereld hyperrelevant is. Daarnaast leent TikTok zich ook vooral tot content bites zonder veel context of achtergrond. Ideaal dus om bepaalde feiten te isoleren of uit de context te halen.

Het inzetten van bekende kopstukken is trouwens niet onlogisch. Adverteren op TikTok is in België vandaag nog niet mogelijk, dus moet je het hebben van organische bereik. Dat wordt vergroot door engagement en de polariserende aanpak van Vlaams Belang kan vaak op veel reacties rekenen. Wanneer je als sociaal medium met een onkritisch algoritme werkt, is het onbelangrijk of dat engagement positief of negatief is. Gevolg? De account van Tom Van Grieken kan snel uitgroeien tot eentje met een zeer groot bereik.

Politiek platform?

Hoewel TikTok zelf aangeeft politieke propaganda niet te willen ondersteunen, zijn er wel wat voorbeelden van politici die de stap naar het jongerenplatform met succes gezet hebben. Zo wil Joshua Collins, een 26-jarige trucker, een zetel veroveren in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden via de app. Hij zou de jongste persoon zijn die daarin slaagt. Hij gebruikt TikTok vooral om zijn politieke ideeën uit te leggen aan de jeugd, vaak aan de hand van trends én op een begrijpelijke manier.

Persoonlijk volg ik liever Jiffpom of Lewis Capaldi (#kingoftiktok). Maar los van enige politieke voorkeur benieuwt het me vooral om te zien hoe de Belgische politieke spelers steeds meer hun weg zullen vinden naar sociale media. Wordt ongetwijfeld vervolgd.


Ben Roggen

consultant

Show some love, share this article