P.Peter Coox

We hoeven er geen doekjes om te winden: het coronavirus is ingeslagen als een bom. Het openbare leven ligt zo goed als stil en we werken of zitten bijna allemaal thuis. Voor vele bedrijven en organisaties betekent dat een hele uitdaging, op alle fronten. Het hoeft niet te verbazen dat veel organisaties even de rem op vacatures en wervingsprocedures zetten. Andere prioriteiten, gebrek aan middelen, procedures die niet meer opgevolgd kunnen worden: redenen genoeg. Het zijn tenslotte bijzondere tijden.

Maar is dat ook terecht?

We geloven dat we de blik op vooruit moeten blijven richten. Om kansen te durven zien. Vandaag werken om binnenkort sterker te staan. In China, waar het virus over zijn piek heen is, blijkt nu dat het consumentengedrag en de mediaconsumptie veranderd zijn. In België zien we dat vandaag of morgen meer dan 1.000.000 mensen (gedeeltelijk) werkloos thuiszitten. En dus ook tijd hebben om na te denken over ‘what’s next?’. Bovendien betekent de doorbraak van thuiswerk ook dat medewerkers van overal kunnen werken, en dus ook voor een veel groter aanbod aan bedrijven. Reden te meer om er vandaag voor te zorgen dat je als werkgever morgen meer dan ooit sterk staat.

Blijf niet stilstaan.

Dat is heel erg van belang. In de statistieken van vacatures op Jobat.be, in Facebook-rekruteringscampagnes én in de dashboards van jobsites van onze klanten zien we een normale verderzetting van het aantal kliks en online sollicitaties. Is dat zo omdat er meer tijd is om te solliciteren? Of omwille van de onzekere tijden? Echt zeker weten we het niet. Maar dat rekruteringscommunicatie nog zin heeft én dat er nog gesolliciteerd wordt, dat staat vast.

Welke richting het uitgaat, blijft natuurlijk koffiedik kijken. Geplande jobbeurzen werden intussen geannuleerd of uitgesteld. De Zondag, De Streekkrant en Metro zetten hun publicaties tijdelijk stop. Regiotalent.be zet dan weer wel in op extra visibiliteit van haar online jobpostings op Knack.be, Flair.be, Libelle.be en Trends.be. En publicaties van printadvertenties in de nieuwstitels van Jobat verschijnen de komende weken op weekdagen in plaats van tijdens het weekend.

Een tegen allen, allen tegen corona.

Tegelijk lanceren de rekruteringsmedia, elk op hun eigen manier, positieve initiatieven in de strijd tegen corona. Zo helpt Jobat organisaties die naar aanleiding van de crisis op zoek zijn naar helpende handen door hen kosteloos de nodige visibiliteit te geven. Dat kan gaan van babysitters voor kinderen van zorgpersoneel tot mensen om rekken te vullen bij de supermarkt of brieven te schrijven naar eenzame gepensioneerden. Stepstone biedt op haar beurt aan om alle vacatures van artsen en verpleegkundig personeel gratis te publiceren én hiervoor op eigen kosten massaal reclame te maken. Ook VDAB doet mee met een uitzonderlijke hashtag #COVID19 voor alle extra vacatures in transport, logistiek, distributie, zorg, land- & tuinbouw en voeding.

Flexibele bedrijvigheid.

Gelukkig zien we dezer dagen ook een indrukwekkend staaltje wendbaarheid bij organisaties én medewerkers. Zo startte onder meer Tiense Suikerraffinaderij deze week met de productie van desinfecterende handgel. Ook stokers en stiksters gaan de strijd aan tegen het coronavirus. Bijzonder mooi om zo een bijdrage te leveren aan de samenleving én tegelijk erg slim om je (werkgevers)merk in de kijker te zetten en verantwoord ondernemerschap in daden te tonen.

Bij RCA zien we hoe collega's uit hun comfortzone treden en proactief omgaan met thuiswerk, interne communicatie en klantensupport. Zelfs onze maandelijkse afterworkactiviteit van afgelopen vrijdag vond nog steeds plaats, maar dan via Zoom, een app voor video conferencing. Minstens even plezant, zoveel is zeker!

Zelf nog op zoek naar nieuwe medewerkers?

En heb je nog ruimte om te rekruteren? Blijf dan zeker niet bij de pakken zitten. Zet je eigen website en sociale media-kanalen in. Doe een beroep op je medewerkers om vacatures te delen. En profiteer van de extra aandacht van de nieuwsmedia (vandaag relevanter dan ooit!) om je vacatures te verspreiden.

Zorg er dus voor dat je klaarstaat voor morgen. Gebruik deze periode om je vacatures, je rekruteringsproces en je candidate journey nader te bekijken en bij te sturen waar nodig. En is het nu ook niet het ideale moment om na te denken over een sterk, herkenbaar en authentiek werkgeversmerk?

Meer tips nodig?

Kijk gerust even hier of vraag ons om advies. Wij blijven bereikbaar via mail, telefoon, WhatsApp, FaceTime, Skype en Zoom.

Succes ermee en blijf gezond!


Peter Coox, consultant

Dirk Vanbaelen, account manager

Show some love, share this article