B.Ben Roggen

Vroeger wou ik niets liever dan Branko Strupar zijn. Zaterdag stond ik op een lege bierbak aan de hekken van het Thyl Gheyselinck-stadion m’n held aan te moedigen. De uitwedstrijden keken we thuis op Canal+. Als er niet gevoetbald werd, was dit de filmzender bij uitstek, vaak met zwarte balken boven- en onderaan het scherm. Omdat we leefden in een tijd waarin tv’s vierkant waren. Films werden gemaakt voor bioscoopschermen en breedbeeldtelevisies, en die hadden wij thuis nog niet. Nu spreken we bij tv’s enkel nog over inches en zelden over beeldverhoudingen. Maar het probleem met schermformaten kwam terug.

Instagram heeft ooit het lumineuze idee van Snapchat overgenomen om stories aan hun platform toe te voegen. In die stories kan je rechtopstaande, schermvullende foto’s of video’s uploaden en naarmate het format populairder werd, groeide de interesse uit marketingperspectief. De stories staan vandaag bovenaan de newsfeed en zijn veel gebruikt, zowel in always on als in campagnes. Nog te vaak is over die video enkel in een klassiek liggend formaat nagedacht. En jawel, de zwarte balken zijn terug.

Om dat op te lossen wordt er ingezoomd op video’s, die opgenomen zijn in 16:9. Hoewel ze dan ‘passen’ binnen 1080:1920 (het ideale formaat voor Instagram stories), komt dat de kijkervaring zelden ten goede. National Geographic is in dat opzicht een voorbeeld. Zij ontwikkelen series specifiek in 1080:1920 en dat zorgt voor een vlekkeloze kijkervaring op je smartphone. Adieu zwarte balken.

New kid on the block.

Terwijl Facebook er alles aan deed om the next big thing uit hun koker te laten komen, om de Netflixen van deze wereld het vuur aan de schenen te leggen, werkte Quibi in de schaduw aan eigen series.

De app biedt onder andere series, ongescripte realityshows, films en nieuws aan, speciaal ontwikkeld om te bekijken op smartphones. De in april gelanceerde app focust dus enkel op mobiel gebruik. Zoals hun slogan het zegt, focussen ze zich op quick bites en big stories. Hun series worden opgeknipt in contentsnacks van maximum 10 minuten. Hoewel het de bedoeling is om content ‘on the go’ te consumeren, beslisten ze toch om in het midden van een pandemie te lanceren. Een periode waar we vooral nièt on the go waren. Ze vonden dat in een tijdperk van thuiswerken, kleine ‘breaks’ meer dan ooit nodig waren om de sleur te breken.

Content maken als goede huisvader.

De app beschikt ook over een coole feature die ze ‘TurnStyle’ noemen. Dat wil zeggen dat alle content zowel horizontaal als verticaal opgenomen is, zodat je kan blijven kijken onafhankelijk van de richting waarin je je telefoon houdt.

En daar hou ik van. Dat is content ontwikkelen als een goede huisvader. Door je ‘master item’ op een doordachte manier te produceren, maak je declineren gemakkelijk. Waar veel producties vaak dubbel werk worden om content voor beide schermrichtingen te maken, denkt Quibi op voorhand na en shooten ze alles meteen twee keer. En zorgen ze dat het ook ‘op beeld pakt’. Soms ga je een beeld tegenkomen dat onnatuurlijk aanvoelt, omdat breedbeeld speciaal ontwikkeld is voor bepaalde shots. Een shot vooraan in de wagen of een shot waar je een locatie wil tonen, gaat horizontaal altijd mooier zijn, maar een volledig shot van een persoon duidelijk in beeld brengen is verticaal juister en gemakkelijker. Ze leggen de lat hoog voor de contentproductie van de toekomst, maar dat mag niet verbazen als je weet wie het bij Quibi voor het zeggen heeft.

De mensen achter Quibi.

Quibi werd opgericht door Jeffrey Katzenberg, voormalig bestuurslid bij Walt Disney Studios en oprichter en voormalig CEO van DreamWorks Animation. Hij haalde met CEO Meg Whitman, bestuurslid bij Dropbox en Procter & Gamble en voormalig CEO van Hewlett Packard Enterprise heel wat zakelijke ervaring aan boord. Met Sophie Turner, Liam Hemsworth, Anna Kendrick en Jennifer Lopez wist Quibi ook al heel wat A-listers voor hun kar te spannen. Hun content ziet er alvast veelbelovend uit. Ze kondigden aan the next big thing te zijn en volgens mij hebben ze alles in huis om dat ook waar te maken.

Torenhoge verwachtingen.

Ze legden de lat heel hoog voor zichzelf en... daar komen ze na een maand al deels op terug. Voor een app die content voor ‘on the go’ maakt is het niet evident om in tijden van quarantaines en lockdowns de gewenste impact te genereren. Katzenberg zegt dan ook dat hij bepaalde dingen toch anders zou gedaan hebben, wetend wat hij nu weet.

Uiteraard heeft ook Quibi een leerproces en ze staan open voor feedback. Zo kregen ze vaak de vraag waarom hun content niet op tv bekeken kan worden. Daar komen ze nu de kijkers al gedeeltelijk tegemoet door bepaalde series vrij te geven voor tv via iPhone.

Marketinggewijs hebben ze het geweer ook van schouder veranderd. Waar het origineel plan altijd was om Quibi als een geheel te promoten, lichten ze nu toch bepaalde series uit. De opnames van nagenoeg alle shows en series liggen stil, dus is het maar logisch dat ze hun voorziene marketingplannen voor dit jaar grotendeels on hold zetten. Zo hopen ze, eens we weer in een normale wereld leven, voldoende munitie te hebben om een heuse doorstart te maken.

De lancering was er dus eentje met meer vragen dan antwoorden, maar mijn geloof in het succes van Quibi is er nog steeds. Je kan vandaag nog steeds een gratis trial aanvragen van twee weken. Als je tussen het bingewatchen door met vragen zit over juiste content, dan helpen wij je met plezier vanop een anderhalve meter afstand verder.


Ben Roggen

Consultant

Show some love, share this article