A.Alexander Duyvendak

Je komt thuis. Je hebt een lange, vermoeiende werkdag achter de rug. “Hey Google, play Justin Bieber - What do you mean”. Even een guilty pleasure. Omdat het kan. Het nummer speelt zich af op je Google Home Speaker. Of wacht... op je netwerk van Google Home Speakers dat je dit weekend zélf zorgvuldig installeerde op je wifi. De stem van de Canadese popster weerklinkt dus niet alleen in je woonkamer, maar ook in je keuken, badkamer, slaapkamer en de dressing van je vrouw. Shit, je vrouw... die is vast al thuis. “Hey Google, speel...” Te laat. Je vrouw loert om de hoek en kijkt je lachend aan. “Hey schat, begin. jij. alvast. aan. het. avondeten.” zegt ze met een robotachtige stem. Je lacht. Een beetje toch.

Lasagne dan maar

Vervolgens vraag je aan de voice assistant om hulp bij de bereiding van een lasagne. Snel, simpel en lekker, want het is al laat. Maar hoe helpt een voice assistant je eigenlijk? De zoekopdracht die je gesproken formuleert, wordt omgezet in tekst en daarna doorgegeven aan de zoekmachine. Je hebt dus letterlijk een assistent(e) die alles netjes overtypt in Google. Heerlijk toch? Wordt er in de organische zoekresultaten een antwoord gevonden, dan leest de search assistant dit netjes aan je voor.

Is SEO dan helemaal terug?

Ja, je leest het goed. Organische zoekresultaten. Dus geen betalende advertenties waarmee je rekening moet houden. Is SEO dan helemaal terug? Yep, for now. Alleen is spraakgestuurd zoekgedrag nét dat tikkeltje anders. Als je gewoon in je webbrowser zoekt, dan houd je het zo kort mogelijk. ‘Ingrediënten lasagne’ intikken duurt immers langer dan het uitspreken. Als je met een voice assistant in interactie gaat, ben je eerder geneigd je vraag iets uitgebreider te stellen. “Hoe maak ik lasagne en welke ingrediënten heb ik daarvoor nodig?”. Je gebruikt dus longtail keywords. Het is dan ook van belang om de content van je website aan te passen aan dit soort zoekgedrag. Anders gezegd: luister vooral naar je doelpubliek en speel in op de vragen die ze (online) stellen.

Heilige graal: position zero

Het ultieme doel van elke specialist in search engine marketing? Helemaal bovenaan de lijst met organische zoekresultaten verschijnen. Op positie één? Nee, positie zero! Met behulp van een featured snippet kan je daar terechtkomen en zo stijg je boven alle organische zoekresultaten uit. Zo’n featured snippet probeert immers een vraag te beantwoorden die gesteld wordt in de zoekmachine. Eenvoudig gezegd: als je website een duidelijk antwoord kan bieden op een bepaalde zoekopdracht, dan maak je kans om in zo’n snippet te belanden.

Wat met advertising?

Organisch is ‘the way to go’. Je kan je voorlopig dus nog niet omhoog kopen in de zoekresultaten van je voice assistant. Merken en vooral advertising agencies proberen er wel al creatief mee om te gaan. Je herinnert je misschien nog de Burger King-advertentie van een tijd geleden, waarbij er voice assistants van Google geactiveerd werden door de woorden “OK Google, what is the Whopper Burger?” uit het reclamefilmpje.

Komen er dan ook betalende ‘voice search results’ aan? Niemand weet het precies, maar Google is er ongetwijfeld mee bezig. Hoe het eruit zal zien - of nog beter: hoe het zal klinken - valt nog even af te wachten. Het staat allemaal nog een beetje in de kinderschoenen, maar het is meer dan waarschijnlijk dat er in de nabije toekomst een soort van ‘sponsored results’ beschikbaar zullen zijn.

Voorlopig moeten adverteerders zich dus op andere manieren behelpen. Kijk maar naar de integratie van Shop for Oprah’s Favorite Things in de Alexa voice assistant. Hiermee kan je heel gemakkelijk een aantal gepromote items aankopen via de Amazon webshop. Betekent dit de geboorte van influencer marketing 2.0?

Als we kijken naar de Google Home Assistant zijn er ondertussen al honderden integraties met applicaties mogelijk. Eens je de app aan je assistant hebt gekoppeld, kan je bijvoorbeeld een Domino’s Pizza bestellen door louter en alleen voice commands te geven. Heerlijk gemakkelijk als je honger hebt op een luie zaterdagavond.

It’s all about trust, baby

Consumenten zijn gevoelig voor reclame en advertenties. Dat is een feit. Eens je opmerkt dat je voice assistant advertenties begint voor te lezen of je het gevoel krijgt dat je geen relevante informatie meer te horen krijgt, haak je af.

Het wordt dus een moeilijke evenwichtsoefening om voice search winstgevend te maken én het vertrouwen van de klant te behouden. Wie weet, zijn de data uit voice search nog waardevoller dan de ‘potential revenue’ van advertenties… Eén ding is zeker: het is een trend om in de gaten te houden de komende jaren.

Alexander Duyvendak
consultant

Show some love, share this article