E.Elke Vanbrusselt

All I Want for Christmas Is You, Santa Baby, Mistletoe, … Toegegeven, voor kerstliedjes is het misschien net iets te vroeg. Maar nu al aan de kerstperiode denken? Absoluut toegelaten.

Wist je dat 21% van alle kerstshoppers hun aankopen start voor mid november? En als de consument bezig is met kerst, dan zijn wij dat maar beter ook.

Nu is hét moment om je voor te bereiden op deze belangrijke periode van het jaar: Q4. Maak van de komende maanden gebruik om te testen zodat je strategie helemaal op punt staat.

Q4 delen we op in 3 periodes.

Waar we vroeger voornamelijk focusten op de laatste periode raden we aan om voldoende aandacht te besteden aan de eerste periode, de preperiode. In deze periode ligt de aankoopwaarde namelijk het hoogst. Ga breed en identificeer je doelgroep die in Q4 niet hetzelfde is als in de rest van het jaar.



Social is the new shop window: the place that consumers browse to find ideas and inspiration.

Peak period: dé periode dat iedereen bezig is met Black Friday & Cyber Monday. Maar heb je al gedacht aan Singles Day? Waarschijnlijk niet. In deze drukke periode ben je maar beter voorbereid, wil jij het beter doen dan je concurrentie. Zorg ervoor dat je optimalisaties op punt staan. CBO, automatic placements en dynamic ads heb je volledig onder de knie.


Black Friday tip
Ben jij er niet van overtuigd dat het beter is om meerdere plaatsingen in te zetten voor je campagne? Hou er rekening mee dat Instagram-users sneller geneigd zijn om te kopen na het zien van een advertentie dan Facebook-gebruikers.

Last but not least: panic! Het is 12 december en je hebt nog steeds geen cadeautje voor kerst? Paniek!

Neem de stress van je kopers weg en zorg ervoor dat alles langs jouw kant smooth verloopt. Hier overtuig je niet meer met free shipping. Speed, product availability en click & collect zijn in deze periode de way to go. Je doelgroep wil er 100% zeker van zijn dat ze hun pakje op tijd onder de kerstboom krijgt. (Ver)Leid hen naar je shop via store ads. Voordien liet je hen weten dat ze online snel kunnen screenen, kopen en in store het cadeautje in een mooie verpakking kunnen komen afhalen.

Neem gerust contact met ons op om samen te zorgen voor een optimale performance van jouw campagnes in Q4.



Elke Vanbrusselt

Senior consultant

Show some love, share this article