F.Francesco Caccamese

Ook in 2019 behoorde ik tot de ‘fortunate few’ die Most Contagious in Londen mochten bijwonen. Een erg inspirerend event waar het beste reclamewerk van het voorbije jaar wordt toegelicht aan een 700-tal bezoekers.

Ik zag er een pak meer collega's uit andere Belgische reclamebureaus dan vorig jaar. Heel fijn. En goed zo: ook mijn concullega’s kregen eenzelfde creatieve inspiratieboost als ik, van dezelfde best practices en voorbeeldcases. Een beetje contra-intuïtief eigenlijk, zeker als je bedenkt dat de bestaansreden van Most Contagious is om creativiteit te doen bloeien.

Een mooie visie houden ze er wel op na. Exact daarom beschrijf ik geen enkele van de geweldige cases. Die zijn immers perfect online te ontdekken. Deed je dat nog niet? Check de links onderaan, want ze zijn écht de moeite waard.

This is not what you think it is.

Ja ja, je leest het goed: dit is geen eventreport. Maar wat is het dan wél? “Ah juist, Most Contagious - en een groot deel van de reclamewereld - hamerde dit jaar nogal hard op nobele doelen, klimaat en gelijke rechten. Waarschijnlijk gaat het daarover...”

De opener van het event werd op ons afgevuurd met ronkende beats op een nuchtere maag. Vier minuten lang zagen we een grimmig wereldbeeld in een zeitgeistachtige montage, afgewisseld met dansende figuren uit Fortnite- en Hollywood-kaskrakers. Doorheen de dag volgde een indrukwekkende verzameling van wereldverbeteraars die oprecht proberen om via communicatie stapjes te zetten naar een betere wereld (again, check the links below).

Wat we als marketing- en communicatiemensen in campagnes zeggen is nog nooit zo ‘purpose driven’ geweest als vandaag. Is dat een eis van de consument of geloven we er effectief in, dat maakt an sich niet uit. Het is vooruitgang and I’ll take it. Top! Zijn we de grote redders en ziet de wereld er dankzij ons morgen een pak beter uit? Nee, laat ons dat toegeven. Maar we kunnen er verdomd zeker een klein stukje aan bijdragen.

In plaats van te herhalen wat anderen al zeiden, wijd ik deze bijdrage liever aan 2 belangrijke vragen die je je dit eindejaar kan stellen. Want naast de inhoud die de sprekers op Most Contagious brachten, was er iets dat me veel dieper raakte: hun attitude over communicatie.

Welke 2 vragen? Deze dus.

1. Wat is goede communicatie voor jou?

2. En hoe wil jij verdergaan in 2020?

    Ik spreek je hierbij aan als lezer. Maar vooral ook als sympathisant van en medestrijder voor goede communicatie. Of dat tussen merken en mensen of tussen mensen onderling is, maakt niet uit. Wat is goede communicatie voor jou? Wat is ‘goede’ reclame? Is het goed als je product er beter door verkoopt? Als je er een date mee scoort of een pitch mee wint? En wat komt er daarna? Nog meer van hetzelfde, en zo blijven doorgaan om steeds meer nieuwe relaties aan te gaan en rijker te worden op vlak van geld en relaties? Meer… is dat altijd goed?

    Andere kijk, nieuw inzicht

    Most Contagious heeft mijn definitie van ‘goede’ communicatie dit jaar gewijzigd. Daarvoor luidde die simpelweg: “Communicatie die mensen met plezier ontvangen, in tegenstelling tot de ‘bagger’ die ze liefst nooit te zien of te horen krijgen.”

    Ik was blij met die definitie en ze gaf me richting in mijn job, maar zo simpel is ze vandaag niet meer. De voorbeeldfiguren op Most Contagious hanteren een definitie die meer aanleunt bij dit:

    “Goede communicatie verkondigt een sterke visie op een duidelijke manier. Ze is nóg indrukwekkender in tijden van grote onzekerheid en oorverdovende chaos. Ze vergt moed en het volste vertrouwen van alle gesprekspartners."

    Wil je écht een visie nastreven, zo eentje die schade kan toebrengen aan je eigen stabiliteit en die je uit je comfortzone dwingt? Daarvoor heb je het vertrouwen nodig van de mensen rondom je en van de mensen met wie je aan tafel zit. En net zoals je met je beste vrienden of met je familie aan tafel zit met moed om open te zijn en te zeggen wat je écht wil zeggen, zo heeft ook goede communicatie diezelfde moed nodig.

    Visie, vertrouwen en moed op Most Contagious 2019

    Uit onderstaande momenten put ik inspiratie voor goede communicatie in 2020. Communicatie die voortvloeit uit vertrouwen, visie en moed. Die we noodgedwongen moeten waarmaken in tijden van chaos, verwarring en onzekerheid. Dat maakt het nóg zoveel straffer. Dat maakt het pas echt ‘contagious’ en een voorbeeld voor anderen.

      • Wanneer Matt Rivitz van Sleeping Giants vertelt over de doodsbedreigingen die hij ontvangt omdat hij schade toebrengt aan de reclame-inkomsten van racistische en extreemrechtse platformen.
      • Wanneer een drankenmerk en hun agency er alles aan doen om mensen te doen beseffen dat ze verhoudingsgewijs meer tijd met elkaar moeten doorbrengen dan met hun smartphone.
      • Wanneer twee creatievelingen samen met hun klant beslissen om hun dagen door te brengen in Fortnite om daar Wendy’s populair te maken en digitale vriezers te ‘smashen’.
      • Wanneer de marketingmanager van Gillette en de chief creative officer van Grey om 4u ’s ochtends beslissen om de campagne met de meeste dislikes ooit, toch verder te zetten. Omdat ze geloven dat ze ‘on the right side of right’ staan. Zelfs wanneer ze, als persoonlijke bedreiging, Google Maps-screenshots ontvangen van hun huis en de route die hun kinderen naar school nemen.
      • Wanneer iemand een positie inneemt aan de kant van de Boomers die zo hard aangevallen worden door de ‘OK Boomer’-generatie. Trouwens, wist je dat onderstaande Avengers allemaal ‘boomers’ zijn?
    Most contagious 683x500 2
    Most contagious 683x500 1
    • Wanneer de marketingmanager en strategic director kost wat kost de Black & Abroad-campagne lanceren waar ze écht in geloven. Een campagne die steeds weer de grens van het aanvaardbare opzoekt en nochtans ten strengste werd afgeraden door een risicoassessmentteam.
    • Wanneer John Lewis en hun agency keer op keer vertrouwen op hun intuïtie en zonder tussentijds onderzoek resoluut de kaart trekken van emotie in de eindejaarsperiode. Telkens op dezelfde briefing “Tell people about the real feeling of gifting.”
    • Wanneer Carlings als fashion retailer de handschoen opneemt tegen de zeer twijfelachtige duurzaamheid in de ‘fast fashion’ en puur digitale kledij aanbiedt aan hun publiek.


    Hoe wil jij verdergaan in 2020?

    Benieuwd hoe RCA jouw visie met vertrouwen en moed kan omzetten in goede communicatie? Laten we in 2020 eens samen aan tafel zitten met de juiste mensen, dat helpt om een heleboel moedige beslissingen te nemen. Wij kijken er alvast naar uit!


    Francesco Caccamese

    senior strategy consultant

    Show some love, share this article