.

In ons kot blijven deed de omzetcijfers van supermarkten geen kwaad. Ook na de versoepelingen bleef de groei aanwezig. De Belg is ook meer online gaan kopen en zou volgens onderzoek van Comeos en Thomas More Hogeschool dit ook blijven doen. Hoe kunnen we hierop anticiperen om onze (en jouw) merken te laten winnen dit najaar? Dit zijn onze 6 prognoses.

We genieten meer thuis van een glaasje

De grenzen en horecazaken zijn terug open. De stormloop naar de restaurants, cafés en het buitenland blijft uit. We kijken de kat uit de boom en gaan eerder voor een staycation. Dat is alvast positief voor onze economie. Het anderhalvemeteren doet de horeca evenwel geen goed, waardoor we meer thuisblijven, thuis eten en thuis van een glaasje genieten.

Als merk kan je hier op inspelen. Kan je het te verwachten verlies in de horeca compenseren door meerverkoop via andere kanalen? Gezien worden en activeren in de supermarkten zal belangrijk zijn. Hoe kan je bijvoorbeeld de vele home diners, winterbarbecues of virtuele familiefeestjes faciliteren? Inspireer je met cocktails of geef je je horecapartners branded tools om hun afhaalmaaltijden te pimpen? Creativiteit op het juiste moment, dàt zoek je op.

We gaan anders winkelen

Om de verspreiding van het virus tegen te gaan zal de winkelbeleving anders zijn. Daar hebben we allemaal al van kunnen proeven. We staan geduldig in de rij, cash geld is plots taboe, kinderen laten we thuis en onze winkeltijd is flink ingekort. Een evolutie die je plannen niet ten goede komt. Je denkt er dus best over na over hoe je deze veranderde shopperjourney kan beïnvloeden. Voor innovaties of impulsief gekochte producten lijkt paradoxaal genoeg de voorbereiding belangrijker te worden. Je kan ook in de ‘wachtrij’-fase inbreken, of sterk inzetten in een click&collectformule. Welk idee ook jouw plannen kan versterken: we denken er graag mee over na.

0003

We gaan meer op koopjesjacht

Het inkomen van 56% van de Belgen werd negatief beïnvloed door de COVID-19-crisis. Minder inkomen leidt tot verandering in aankoopgedrag. Een euro wordt twee maal omgedraaid. Aankopen worden uitgesteld of verminderd. Prijs en aantrekkelijke aanbiedingen worden in elk geval belangrijker voor de consument. Neem je deel aan deze race to-the-bottom of probeer je als merk het onderscheid te maken door net meer-waarde te creëren? Niet deelnemen aan de typische seizoensmomenten is in elk geval geen optie. En Black Friday zal ongetwijfeld ook dit jaar voor omzetrecords zorgen, ook in de supermarkten.

RCA organiseert regelmatig webinars. Wil je als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wees en blijf jezelf

Een onderzoek, uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Kantar, heeft met behulp van facial coding technologie verschillende types van campagnes vergeleken tijdens de COVID-19-piek. Merken die tastbaar hulp boden scoorden op alle criteria significant beter dan merken die een puur emotionele boodschap verspreidden of goed gedrag stimuleerden.

Aangezien elke euro nog meer waard is, moeten we hieruit leren. Toon als merk begrip in je communicatie, respecteer de context en reik de consument oplossingen aan. Analyseer deze zomer de beschikbare creatieve assets, anticipeer op een mogelijks veranderende regelgeving en wees zeker jezelf. Dit zal weerslag hebben op zowel brand power als brand salience.

0005

Digitaal wint nog meer aan belang

Als bedrijf in de drankensector ben je vaak afhankelijk van anderen in de keten. Van de rekkenvuller in de supermarkt tot de horeca-eigenaar die al dan niet eenzijdig beslist om een nieuwe manier te zoeken om zijn klanten te bereiken. Eén ding staat vast: de consument zal steeds meer gebruik maken van digitale middelen vooraleer met jouw producten in contact te komen. Niets nieuws, al kwam die evolutie wel in een flinke stroomversnelling. Moeten we consumenten stock laten reserveren in horecazaken zoals een bekende bierbrouwer slim gedaan heeft? Of is het nu het moment om rechtstreeks aan consumenten te leveren?

Die keuze zal verschillend zijn op basis van je specifieke context. Wat je wel kan doen, is de mogelijkheden van performance marketing, om de shopper journey te beïnvloeden, maximaliseren. Menig adverteerder zal de lacunes van de huidige digitale strategie ingezien hebben. Bereid je nu voor op het eindejaar en maak van de veranderende context, van dat ‘nieuwe normaal’, gebruik om te winnen van je concurrenten in een piekperiode van de markt.

Koester je medewerkers en stakeholders

Sociale media hebben geboomd tijdens de crisis. Iedereen is meer geconnecteerd. Nog maar eens een reden om goed te communiceren met onze interne medewerkers en relaties. Samen met je personeel werk je immers elke dag aan en voor je producten. Je medewerkers zijn je grootste ambassadeurs. Laten we, vanuit de nieuwe inzichten, vandaag al proactief scenario’s bedenken en op poten zetten om hen te informeren en te betrekken mochten er nieuwe maatregelen genomen worden.

Ook partners, pers en influencers waren tijdens de pandemie zeer actief in het maken van relevante content. Een aantal adverteerders hebben hier slim op ingespeeld. Door middel van goede verhalen en samenwerkingen kan ook jij je doelgroep bereiken en zo bijdragen aan een succesvol vierde kwartaal.

Je voorbereiden op dit najaar? Of wil je dit artikel bespreken? Neem gerust contact op.

Related work

Aperol

It’s a problem free, #Aperolsophy

Hakuna Matata. Geen zorgen. 10 jaar geleden kende je Aperol Spritz enkel van de skipistes of als nicheapero op de Italiaanse terrasjes. Vandaag weet iedereen, door naar je glas vol oranje heerlijkheid te kijken, dat je een ‘Aperolleke’ drinkt.

Show me more
Coca Cola

Een gratis festival waar alle kranten over schreven

Jongeren zijn een belangrijke, maar steeds moeilijkere te bereiken doelgroep. Een onderzoek van Coca-Cola gaf aan dat - toen we nog niet in ons kot moesten blijven - op kot studeren passé is.

Show me more

Show some love, share this article