A.Alexander Duyvendak

Kleurt onze Belgische ziel nog steeds helemaal rood op Valentijnsdag? Of is romantiek een voorbijgestreefd begrip en kiezen generaties X, Y en Z voor ‘OK BOOMER’ als repliek op deze vraag? We vroegen aan Google Trends welke zoekopdrachten tot de snelste stijgers behoren in de aanloop naar valentijn.

First things first: inspiratie opdoen.

Er wordt in de week voor valentijn veel gezocht naar manieren om geliefden of partners te verrassen, zoveel is duidelijk. Onderwerpen zoals ‘e-cards’ en ‘Bongo’ zitten duidelijk in de lift. Maar misschien maken we onszelf er toch iets te makkelijk vanaf. Oké, iets verderop in het lijstje vinden we ‘Leonidas’ terug: premiumchocolade voor een eersteklasliefde. Dat klinkt al beter. Maar hoe zit het met tekstjes, quotes, spreuken, afbeeldingen of gedichten die je eigenlijk écht wil krijgen? Niet getreurd, ook deze onderwerpen vullen het lijstje aan.

Belgen met een groot hart... voor voetbal.

Checken we alle uitgevoerde zoekopdrachten in diezelfde periode, dan is er toch sprake van enige concurrentie. Kapers op de kust zijn onder andere de Champions League, Temptation Island en Fortnite. Gezellig samen voetbal kijken? Een avondje romantisch voor de buis tijdens Temptation Island? Of samen een lovegame Fortnite spelen? Misschien is dat wel hoe onze jongste generaties hun Valentijnsdag willen doorbrengen…

En op YouTube?

Bovenaan prijkt ‘break up with your girlfriend, I’m bored’. Gelukkig is dat de titel van een nummer van Ariana Grande en wellicht niet meteen de intentie van de Belgische YouTube-bezoeker op Valentijnsdag. Of zijn we toch minder romantisch aangelegd dan eerst gedacht?

Inhaakmomenten om te adverteren: choose wisely!

Adverteerders en advertising agencies maken gretig gebruik van top topicals of ‘inhaakmomenten’ om hun marketingcampagnes meer slagkracht te geven. Maar hecht elke generatie nog evenveel waarde aan dezelfde traditionele momenten zoals valentijn? Of moeten we voor elke generatie op zoek naar aangepaste versies en locaties om ze optimaal te benutten? Spontaan denken we dan aan trending challenges op TikTok, online events op World of Warcraft en Fortnite of filtertjes op Snapchat en Instagram.

Niet eenvoudig dus.

Het komt erop aan om de ideale mix te vinden. Tussen het moment waarop je je doelgroep wil bereiken, het platform waarmee je ze het beste kan bereiken én het format dat er zich het meest toe leent om impact te creëren. Maar laat dat nu net hetgene zijn waarmee we jou kunnen helpen. Inclusief een lekker dampende kop Illy koffie, want die staat ook altijd klaar...


Alexander Duyvendak

consultant

Show some love, share this article